Ryanair: Weeze - Valencia, 2 juni 2011

17 juni 2011

Op donderdag 2 juni vertrok onze Ryanair-vlucht FR8602 vanuit Dusseldorf – Weeze naar Valencia. Ruim op tijd op de luchthaven aangekomen, we hadden alleen handbagage en het inchecken hebben we 14 dagen voor vertrek thuis gedaan. Zo’n uur voor vertrek hebben we ons door de security check begeven, dit ging erg vlot.

Ons vliegtuig was net geland en wij stonden in de rij bij de gate, mooi op tijd mochten we de bussen in die ons naar het vliegtuig zouden brengen. Het vliegtuig was zoals gewoonlijk een Boeing 737-800, het was binnen netjes schoon. Een mooie zitplaats gevonden bijna achteraan bij het raampje.

Het vliegtuig was helemaal vol, geen enkele stoel was meer leeg. Vlucht zou vertrekken om 16.05 uur, maar om 16.00 uur stonden wij al bij de startbaan. Na een mooie taking off vlogen wij richting het zuiden, we vlogen via Venlo, Roermond, Maastricht, Luik, Reims, Toulouse, lleida en via het binnenland van Spanje naar Valencia. De vlucht duurde z’n 2 uur en 5 minuten, korter dan schema.

De cabin crew was erg netjes en goed, je zag aan ze dat zij de regels stelden in het vliegtuig en je dus niet moest denken dat je van alles kon doen, ze waren erg rechtvaardig, en heb maar zelden z’n goede crew gezien die zo goed op mekaar waren afgesteld, erg goed en knap!

De piloot hield na 1,25 uur een praatje in het Engels en Nederlands, we vlogen toen tussen Barcelona en Zaragoza met een snelheid van 800 km/h en op een hoogte van 37000 feet. Rond 17.20uur zette het vliegtuig de daling in en om 18.05 uur kusten de wielen de landingsbaan van Valencia na een perfecte landing en vlucht! Al snel mochten we het vliegtuig uit, en kwamen we in een bewolkt maar warm Valencia!

Op dinsdag 7 juni stond helaas onze vlucht terug al gepland, Ryanair vlucht FR8603 Valencia- Dusseldorf Weeze, vertrek 09.55uur en aankomst in Weeze om 12.30 uur. Valencia heeft een fijn groot, mooi en licht vliegveld, met genoeg bars en restaurantjes en winkels. Ook hier weer probleemloos door de security check heen gekomen, en ons naar de gate begeven. Hier stond al een hele rij, en iedereen moest zijn handbagage in het afmetings rek stoppen.  Was je handbagage te groot, dan kreeg je een boete van 40 euro! De mijne had de juiste afmetingen.

Ons vliegtuig was nog niet gearriveerd, maar toch mochten wij al de sluis in, vanuit de sluis zagen wij ons vliegtuig landen, en mochten we meteen met trappen vanuit de sluis naar de plek waar het vliegtuig zou parkeren.  Het vliegtuig kwam eraan en de mensen stapten uit, en meteen mochten wij er in, de koffers eruit en erin, en weg waren wij. Het was een stop voor het vliegtuig van nog geen 10 minuten, onvoorstelbaar!

Maar ja, met 10 minuten vertraging stegen we op. Ook nu vlogen wij met een Boeing 737-800, de piloot hield toen we in de lucht waren een praatje in het Engels, we zouden via Marseille, Lyon en Luxemburg vliegen, en we zouden er 2 uur en 20 minuten over doen.

De crew begon meteen met de eerst ronde drinken en snacks, en tegen een niet al te hoge prijs kun je er van alles lekkers krijgen! De vlucht verliep prima, alleen met wat turbulentie,  verder weinig op aan te merken. En ondanks de 10 minuten te laat vertokken kwamen wij nog volgens schematijd aan in Weeze. De landing was goed, hoewel het vliegtuig niet helemaal stabiel op de grond kwam tijdens de landing, maar dat kan gebeuren.

Wij zijn met 4 personen gevlogen en een dikke 3 weken voor vertrek hebben we geboekt bij ryanair.com. We hebben inclusief alle belastingen en toeslagen en vluchtprijs voor 4 personen 200 euro betaald! Wel alleen met handbagage. Dit is natuurlijk een super prijs!

Ik geef Ryanair voor de vlucht, service een dikke 8. En ik geef Ryaniar voor de prijs/kwaliteit verhouding een 10!

Het was een supervlucht op de heen- en terugweg, en weer een beleving meer!