Air Canada: Frankfurt - Toronto, 6 maart 2005

6 maart 2005
Vlucht AC 873 stond op tijd klaar voor ons aan gate 42, Terminal 1B. Het betrof een Airbus A330-300. Na de gebruikelijke security check, was het nog even wachten. Gratis koffie, thee alsmede kranten, zowel Duits- als Engelstalig, waren volop aanwezig in de gehele terminal en wachtruimte. Een service die je (helaas) niet meer al te veel tegenkomt.

Het instappen verliep voorspoedig en goed geordend. Eerst ouderen, invaliden en kinderen, vervolgens exectutive / first en vervolgens de hospitality klasse op basis van rij nummer.

Eenmaal aan boord, bleek dat de vlucht vertraagd was. Als reden werd aangegeven dat ons slot over de Atlantic door luchtverkeersleiding nog niet vrij was gegeven. Dertig minuten later werden we dan eindelijk terug geduwd. Er werd in dit halfuurtje met water geschonken door het cabine personeel. We stonden vervolgens in de file voor vertrek, met acht toestellen voor ons. In totaal een uur te laat vertrokken. De piloot hield ons goed op de hoogte.

De beenruimte aan boord was voldoende, ik vermoed 32 inch (hospitality klasse) Dit was wel minder dan in de B767-300 op onze heenreis. De vlucht zat goed vol, echter we hadden weer het geluk, een 3 zitter achterin het toestel voor ons tweeën. Blijkt nog maar weer eens dat een frequent flyer card soms een uitkomst is.

De stoelen zelf waren erg comfortabel. Je beschikte over een in hoogte verstelbaar hoofdsteun waarvan de beide uiteinde ombuigbaar zijn voor extra ondersteuning. Verder was er het gebruikelijke kussen en dekentje. Opvallend detail, indien je de stoel achterover zet, schuift de zitting naar voren. Hierdoor heeft de persoon die achter je zit veel minder last van beperkte zit ruimte.

Inflight entertainment stelt niet veel voor en is ver onder de maat: een groot scherm waarop een en ander wordt geprojecteerd. Tijdens onze vlucht waren er problemen met het geluid, waardoor de band wel 4 keer opnieuw gestart moest worden. Er waren af en toe luide schelle pieptonen te horen door de hoofdtelefoons, waarna ik het voor het gezien hield en terug greep
naar een goed boek.

Opvallend feit is wel dat de A330-300 een uitsparing in de stoelen heeft voor een persoonlijk LCD scherm, maar waar Air Canada echter heeft besloten dit op te vullen met bekleding in de huiskleuren.

Het eten aan boord was van matige kwaliteit. Keuze was er tussen uit twee menu's, kip met rijst en bief met noodles. De salade was niet de verste in z'n soort. Het kaiserbroodje was erg droog, zelfs met boter. Het hoogtepunt was een karamelijsje na. Op ongeveer 2 uur vliegen van Toronto kwamen ze wel langs met pizza. Keuze was er tussen kaas en salami. Dit smaakte stukken beter.

Gedurende vlucht bleef het alom vriendelijke cabinepersoneel veelvuldig rondkomen met drinken. Ook de piloot hield ons regelmatig op hoogte over de staat van de vlucht en de opgelopen vertraging. Deze is uiteindelijke beperkt gebleven tot 5 minuten bij landing in Toronto.

Doordat de luchthaven in Toronto nog altijd op de schop ligt, werden we afgezet in de zogenaamde inland terminal. Vandaar ging het met bussen naar de nieuwe terminal 1. Douane afhandeling ging snel en soepel en de koffers kwamen inmiddels al binnen op de band.

Deze vlucht wordt door mij beoordeeld met een 7.

P. Haenen.

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019