American Airlines: Miami - Londen Heathrow, 23 februari 2005

23 februari 2005
Op 23 februari gevlogen met AA 56 Miami-Londen first class in een Boeing 777-200. Na de grondige incheck procedure viel het ons aan de gate op dat de bemanningsleden van deze vlucht individueel aan boord gingen. Dat kennen wij in europa niet; daar gaat de bemanning in het algemeen als een groep aan boord. De machine was schoon en het moet gezegd worden dat de first class van American Airlines in deze machine meer dan uitstekend was.

Wij vliegen veel maar de ruimte en mogelijkheden van deze stoelen waren meer dan geweldig. Vijf minuten voor vertrek kwam de captain aan boord, lekker casual gekleed in een leren jacket en introduceerde zichzelf in de cabine en informeerde ons dat de vluchttijd ongeveer acht uur zou bedragen. Hoewel op de website van American Airlines een configuratie van de machine staat van 1-2-1 in de first class was deze 777-200 uitgerust in 2-2-2.

Keurig op tijd de push back en na een kort openthoud (het was spitsuur op Miami) opgestegen richting Londen. Na dertig minuten kwam de stem van de captain over de intercom met de vraag of er een doktor of verpleegster aan boord was i.v.m. een zieke passagier (hartaanval). Op het scherm konden we na korte tijd al zien dat de machine richting vaste land vloog. Na ongeveer 10 minuten kwam de rustige stem van de capatin over de intercom en informeerde ons dat men had besloten om uit te wijken naar Raleigh/Durham (ten zuiden van Washington D.C.).

Omdat de machine te zwaar was om te landen moest er kerosine gedumpt worden over water en dit alles werd geweldig door de captain uitgelegd. Ongeveer 5 minuten voor de landing deelde hij de ons mee dat voor hem en de maatschappij een mensenleven meer waard is dan op tijd aankomen op Londen en derhalve de voorgenomen uitwijk. Vanwege het gewicht van de machine vertelde hij ons dat er high speed approach zou plaatsvinden en dat de landing nogal hard zou zijn en er veel gevraagd zou worden van de remmen.

Met 270 mijl kwam de kist op de grond en meteen vol op de remmen. Wij stonden erg snel stil en zo snel mogelijk de baan af richting terminal waar het ambulancepersoneel al klaar stond. De vrouw die de hartaanval had gehad ging levend van boord maar wij hebben ruim 90 minuten aan de grond gestaan omdat alle vluchtgegevens gereset moesten worden.

We kwamen met 2 ½ uur vertraging aan op LHR en omdat AA en British Airways samen in de Oneworld-alliantie zitten werden wij opgewacht en op de eerst volgende machine (1 uur later) door BA keurig naar Amsterdam gevlogen.

Een dikke 9 voor de cockpitcrew van AA. een grote teleurstelling was de houding van het cabinepersoneel. Geen enkele aandacht voor de passagiers. Men deed het voorkomen of elke vraag of handeling die tijdens de vlucht gedaan moest worden teveel was. Eten aan boord werd op je tafeltje gezet zonder verder een woord. Kwaliteit van het eten ronduit slecht en dat voor een first class produkt waar je toch een premium bedrag voor betaalt. We hadden geen idee wie eigenlijk de chief purser aan boord was. Als wij een cijfer moeten geven voor het cabinepersoneel dan niet meer dan een 2. Wij hebben op 25 februari een schrijven doen uitgaan naar AA maar tot op vandaag geen enkele reactie ontvangen.

Al met al: de 777 is een prachtige rustige en ruime machine. Jammer allen dat de reis volledig werd bedorven door de slechte en ongeïnteresseerde houding van het cabinepersoneel waardoor wij niet meer dan een 4 als eindcijfer kunnen geven ondanks het feit dat de cockpitbemanning meer dan uitstekend was.

P.F. Marx

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019