Delta Air Lines: New York JFK - Seattle, 5 mei 2008

5 mei 2008
Voor vlucht DL 627 naar Seattle checken mijn vrouw en ik via internet in. Dit doen wij ongeveer 12 uur voor vertrek dat gepland staat voor 5 mei 2008 om 08.20 uur. Op het inchecken via internet word je door Delta Airlines via een mail geattendeerd. Dit vind ik een prima service! Onze stoelen 25 E en 25 F hebben wij bij het boeken al direct kunnen opgeven. Prettig dat je dan al direct weet waar je aan toe bent. Het internet inchecken gaat snel en binnen enkele minuten worden de “boarding passes” (2 keer een A4-tje) geprint.

Uiteindelijk gaan we op pad en met de Subway en de Airtrain bereiken wij zo rond 07.30 uur Terminal 3. Dit is een aparte terminal voor Delta Airlines. Vergeleken met Terminal 8/9 (American Airlines) is terminal 3 aan de oude kant en erg krap.

Gewapend met de eerder uitgeprinte boarding passes, kunnen wij direct doorlopen naar de Security voor de X-ray (schoenen uit!). Vervolgens lopen wij naar de gate alwaar de boarding procedure zo rond 07.45 uur begint. De boarding verloopt aan de hand van een indeling in een zone. Wij hebben zone 6 omdat we redelijk achterin het toestel zitten (stoel 25 E en 25 F). Door met een zone indeling te werken verloopt de boarding procedure soepel.

Eenmaal aan boord blijkt dat de Boeing 737-800 helemaal vol is. Zo rond 08.25 uur gaan de blokken van de wielen en wordt er getaxied naar baan 4L. Aan de hand van het flighttracking systeem via het Inflight entertainment (IFE) systeem, kan je hele vlucht van begin tot eind volgen. Wat een verademing vergeleken met bijvoorbeeld het flighttracking systeem van de KLM. (in het verleden een paar keer met de B777 gevlogen waar het summiere flighttracking systeem zo’n beetje wordt ingeschakeld als je in de landing zit). Waarom kan het bij de KLM nou niet eens direct worden ingeschakeld?

Terug naar onze vlucht: Nadat we eenmaal zijn opgestegen bemerk ik dat er amper nog hoogte wordt gewonnen. Het flighttracking geeft aan dat het toestel op een hoogte blijft van 1100 meter. Verder wordt ook aangegeven dat we richting het Oosten gaan (Long Island) in plaats van naar het Westen. Even later wordt duidelijk wat hiervan de reden is: de captain meldt dat er in de cockpit een waarschuwingssignaal is afgegaan dat aangeeft dat de linkervoordeur niet goed is gesloten. Er moet worden teruggekeerd naar JFK (enigszins vreemd dat een dergelijk signaal niet al tijdens het taxiën is afgegaan). Maar goed, na een “rondvlucht” boven Long Island van een goed kwartier waarin toch al 79 kilometer wordt afgelegd, wordt weer geland op baan 4L. Inspectie van het toestel vindt plaats aan gate 3 alwaar ook weer Jet A1 kerosine wordt ingenomen (Het tanken duurt erg lang. Zou er brandstof boven zee zijn geloosd?). Helaas kost het “geintje” met deur ons 2 uur vertraging. Met nadruk stel ik “geintje” omdat er gelukkig niks aan de hand is. Maar ja, veiligheid voorop!! Overigens, iedereen aan boord is/reageert uitermate rustig op de mededeling van de captain.

Zoals gezegd wordt na 2 uur opnieuw het luchtruim gekozen. Voor de derde keer deze dag maakt het toestel weer contact met baan 4L. Dit keer gaat alles goed. Er wordt snel hoogte gewonnen en we buigen snel af richting het Westen.

Dan de volgende aspecten met betrekking tot deze vlucht:

De complimentary Catering bestaat 2 maal uit een drankje (niet alcohol houdend) en pinda’s of een koekje. Voor de wat uitgebreidere snacks moet je betalen en dat geldt ook voor bier. Dankzij de goedkope dollar is de prijs hiervoor redelijk. Als ik de afbeelding op de kaart mag geloven, krijg je een ruime portie. Omdat mijn keuze niet meer voorradig is, kan ik dat niet in de praktijk nagaan. Overigens bemerk ik dat een hoop passagiers dezelfde keuze hebben als ik. Velen worden teleurgesteld. Wellicht moet Delta vraag en aanbod voor de Catering op basis van ervaringen beter matchen.

Over het personeel kan ik kort zijn. Behulpzaam en vriendelijk.

Het vermaak aan boord bestaat uit het IFE waarvoor je moet betalen. Gratis zijn het optimale Flighttracking systeem (ben ik zeer enthousiast over omdat dat eigenlijk van begin tot einde vlucht te raadplegen is; geen geheimzinnigheid zoals bij KLM waar het systeem ruim voor aankomst uit de lucht gaat) en een soort Triviant achtig spelletje dat je kan spelen tegen je medepassagiers. Voor films en andere spelletjes betaal je zo’n 2 tot 6 dollar. Van de betaal optie maak ik geen gebruik.

Voor deze vlucht wil ik Delta een 8 geven. Reden hiervoor is dat er best gratis IFE kan worden aangeboden als compensatie voor de vertraging. Was dit wel gratis geweest, dan was mijn beloning een 9 geweest.

P. De Vries

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019