Goof Bakker: Waarde

18 februari 2012

"Gek idee", zei collega-schrijver Erik Brouwer, terwijl we naar een vijftal impeccable gerestaureerde P-51 Mustangs in een hangar in de buurt van Orlando stonden te gapen.

"Gek idee, dat deze vijf Mustangs bij elkaar nog geen kwart waard zijn van wat die geparkeerde Gulfstream V daar verderop kost. Een Mustang heb je al voor twee miljoen dollar. De Gulfstream kost veertig."

We gaan even door. Voor één jumbojet heb je alle wereldwijd vliegende Mustangs. Dat zijn er namelijk honderdtwintig. Dan hebben we het overigens wel over de '400', want die kostte kort geleden nog rond de 250 miljoen.

De nieuwe 747-8F, die maar iets groter en zuiniger is, kost opeens 320 miljoen. Dat is overigens weer vijftien (!) keer zoveel als wat de eerste B747-100 in 1967 kostte. Die had u destijds voor minder dan vijfentwintig miljoen. Een hedendaagse 737 kost al ruim twee keer zo veel. Die nieuwe jumbo mag blijkbaar opeens zo duur zijn, omdat-ie concurreert met de A380, die ruim 400 miljoen kost.

Allemaal nominale dollars, natuurlijk. Als u ze om wilt rekenen naar inflatie-gecorrigeerde of BigMac-equivalente dollars moet u dat zelf even doen.

Uurprijzen vergelijken we een volgende keer wel, maar misschien is een leuk voorschotje dat een beetje businessjet rond de 2500 dollar per uur kost. En laat dat nou precies zijn wat de meeste operators ook vragen voor een uurtje in een DBO P-51! En daar zit geen woekerwinst op, kan ik u verklappen.

Opmerkelijk is dat zelfs een instapmodel businessjet, een Cessna Mustang, al anderhalf keer zo veel kost als zo’n gerestaureerde, maar volledig luchtwaardige oorlogsheld.

Als ik overigens tussen de beide Mustangs moest kiezen, wist ik het wel.

Dan kwam ik elk weekend even een low pass maken in mijn P-51 op alle groene velden. En dan ging ik naar Cannes, Nice en St. Tropez lekker met de KLM. 

Goof Bakker

(Goof Bakker is tekstschrijver en reclame- en PR-specialist)  

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen