Henk van den Helder: Blame yourself and no excuses...

6 oktober 2010

Ik herinner me de dagen van weleer toen we nog werden geconfronteerd met Rovers, Morris, Leyland en Bedford. De laatste kreeg al snel de bijnaam Badford en dat was niet voor niets. Ze probeerden het zo om mee te doen en om leuke maar vooral goede voertuigen te bouwen maar 'het bleef behelpen'. Veel technische problemen en sommige van de auto's die op de markt kwamen roestten al in de brochure.

Engelse voertuigen. Slechts nostalgisch en typisch. Maar neem nu Jaguar, de premiumbrand bij uitstek. De auto's waren top, maar het imago met betrekking tot techniek en betrouwbaarheid stond destijds menigmaal ter discussie. In de tussentijd werd er door andere merken in Duitsland en Frankrijk flink geïnvesteerd in kwaliteit, en dat heeft er mede toe bijgedragen dat veel van deze Engelse brands niet meer bestaan. Destijds stonden de Engelse arbeiders, veelal 'geleid' door de sterke Unions op de barricaden omdat ze ondergewaardeerd werden. Hierover kan ik niet oordelen, maar dat het ene echt wel met het andere te maken zou kunnen hebben, dat lijkt me wel. Maar deze week heb ik kunnen constateren dat er een ommekeer gaande is. Keiharde bewijzen heb ik er ook nog voor. Jaguar...

Ik heb het voorrecht mogen hebben om na tien jaar wederom de fabriek te bezoeken waar de huidige 'droomauto's' in nauwelijks veertig uur van niets het daglicht zien. En hoe. De rondleiding werd gegeven door een werknemer die al 43 jaar werkzaam was bij Jaguar. Begonnen als arbeider, alle fabricageprocessen doorlopen en inmiddels afrondend, maar die vooral gepassioneerd over Jaguar NU vertelde. En hij stond nu op de barricade voor zijn werkgever!! Ik was onder de indruk en vroeg me af wat de drijfveer was van zijn betoog waarin ik niets meer herkende van wat we in de jaren zeventig, tachtig en een beetje negentig hebben meegemaakt.

Aan het einde van het bezoek concludeerde ik dat het de 'Realiteit' was. Het is het geweldige merk maar meer nog de nieuwe eigenaar die het verschil maakt. Ontwerp en investeer in een prachtig product en ga er dan voor. De druk die er duidelijk op zit is dat iedereen wel harder moet werken. Vrouwen net zo gelijkwaardig als mannen die tien jaar geleden nog de boventoon voerden. Tegelijkertijd optimaal investeren in geautomatiseerde processen, produceren volgens het 'Lean concept', gedisciplineerd en georganiseerd, en tenslotte "No Excuses en Go For It'. Je eigen rotzooi opruimen, want er worden geen schoonmakers meer ingehuurd. Niet meedoen of 'zemelen' via vakbonden? Ook prima, maar dan verplaatsen we simpelweg de boel gewoon lekker naar het buitenland en realiseer je dan wel dat je thuis komt te zitten. Deze boodschap is klip en klaar overgekomen. No excuses en don't blame someone else.

Doet de robot het niet, dan kun je alleen maar bij jezelf te rade gaan. No excuses. Neem nota van de kwaliteitscriteria, geef aan dat je ze begrijpt en dat je erin meewilt en teken als team voor datgene waarvoor je bent ingehuurd en aflevert. Neem deze verantwoordelijkheid en zodra je in dezelfde trein zit dan ga je mee tot het eindstation. Tenzij je tussendoor wilt uitstappen. Maar tjonge, wat een trots straalde er van de harde werkers af. Ik was diep onder de indruk van dit bezoek. Oogstrelend mooi, een perfecte kwaliteit en een wereldwijd afzetgebied. En dat allemaal uit die ene fabriek. Gewoon een paar honderd aluminium voertuigen per dag die al besteld zijn. Geen ruimte voor voorraad- productie en dat allemaal onder de vlag van moeder... Taaataaa....opzij, opzij want ze willen er bij. Niet alleen zomaar een merk behouden, maar tevens nu het grote verschil maken in nauwelijks tien jaar tijd. Petje af...

Henk M. van den Helder

Algemeen Directeur / General Manager Hertz Rent A Car Benelux

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Frank Oostdam ANVR
8 okt 2020 - 18:10
2 okt 2020 - 10:21
Walter Schut
18 sep 2020 - 16:13
17 aug 2020 - 10:47
28 jul 2020 - 14:40
13 jul 2020 - 13:16
29 jun 2020 - 16:02
Frank Oostdam ANVR
22 jun 2020 - 13:12
19 mei 2020 - 15:34
25 apr 2020 - 13:59
13 mrt 2020 - 17:28
Jan Cocheret
11 mrt 2020 - 16:31
19 feb 2020 - 09:47
31 jan 2020 - 15:15
17 jan 2020 - 17:34
11 jan 2020 - 08:26
Jan Cocheret
8 jan 2020 - 17:12
Copyright Reismedia BV 2020