Jan Cocheret: Crisis en pilotentekort

18 november 2013

Soms valt alles in een keer lekker op zijn plek. De crisis is voorbij, de KLM gaat weer nieuwe vliegers aannemen en de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden Oosten bestellen opeens een paar honderd nieuwe verkeersvliegtuigen. Als we nu alleen nog even het Zwarte Pieten-probleem oplossen, kan onze toekomst niet meer stuk.

Wat is het toch vreemd dat we ons altijd weer laten verrassen door ontwikkelingen die je eigenlijk al maanden, misschien wel jaren kunt zien aankomen. Natuurlijk gaat iedere crisis een keer voorbij, maar aangezien het volk de hand op de knip hield, wilde het deze keer maar niet vlotten. We bleven maar zwartkijken. Na de eerste mislukte oproep van premier Rutte was het nu wel weer tijd voor een tweede poging. Nadat het eerste probeersel van Klaas Knot redelijk goed viel, werd het tijd voor zwaarder geschut. Dus kwamen de slimme rekenaars met een groei van 0,1 procent voor volgend jaar. Dat is nog eens een opsteker.

De grote blauwe luchtvaartmaatschappij, onze nationale trots kon natuurlijk niet achterblijven. Ze hebben laten weten dat er niet alleen op korte termijn zeshonderd omscholingen nodig zijn, maar er is nu zelfs plaats voor ruim honderd nieuwe vliegers. Dat is een flinke opsteker voor de naar schatting 1300 jonge werkeloze Nederlandse verkeersvliegers. Natuurlijk zal niet iedereen meteen aan een baan komen, maar de wereld is groter dan Nederland.

In het grootste luchtvaartland ter wereld staat de toekomst er sinds kort ook weer veel beter voor dan ooit. Vrijwel alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen nemen na een stilstand van bijna tien jaar weer nieuwe vliegers aan. Alle vliegers die daar ooit zijn ontslagen met recht van terugkeer, zijn inmiddels opgeroepen en de selectiemachines en opleidingsprogramma’s draaien op volle toeren aan de andere kant van de oceaan.

Afgelopen weekend opende de airshow in Dubai met een wereldrecord aan nieuwe vliegtuigorders. Naast Lufthansa waren het voornamelijk de lokale luchtvaartmaatschappijen uit het Midden Oosten die enkele honderden nieuwe vliegtuigen bestelden. Natuurlijk worden die niet allemaal overmorgen afgeleverd, maar toch zullen ze uiteindelijk allemaal gevlogen moeten worden.

Het is vrijwel zeker dat de luchtvaart ook in de toekomst met een procentje of vijf per jaar zal blijven groeien. De wereldbevolking groeit nogal enthousiast en steeds meer mensen krijgen de mogelijkheden om te gaan reizen. Het is dus echt geen verrassing dat er ook meer vliegtuigen nodig zijn. Als je deze wetenschap nu eens combineert met het gegeven, dat het een gemiddeld een jaar of drie duurt om een verse vlieger op te leiden, dan zouden vraag en aanbod ook iets beter op elkaar kunnen aansluiten.

In de loop der jaren heeft het mij altijd hogelijk verbaasd dat het bij de meeste luchtvaartmaatschappijen blijkbaar onmogelijk is om de toekomstige cockpitbezetting goed te plannen. Voor het weekend is er nog geen vuiltje aan de lucht en maandagochtend breekt de pleuris uit: ‘per direct hebben we tien nieuwe vliegers nodig! Of vijftig, of honderd!’ Het omgekeerde heb ik helaas ook iets te vaak meegemaakt: ‘Het spijt ons zeer, maar voorlopig mag je thuis op de keukenstoel een tijdje droogvliegen.’

Als vlieger ben je maar een radertje in die grote machine die luchtvaart heet en daarbij maakt het vrij weinig uit hoe goed je bent. Bij ons telt eigenlijk alleen maar dat andere gezegde: Zorg dat je op het juiste moment op de juiste plek bent. Anders kan het zomaar zijn dat zelfs de allerbeste piloot nog jaren in het luchtledige blijft hangen.

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2018