Jan Cocheret: Een kwestie van tijd

Jan Cocheret
8 december 2014

In mijn ene hand heb ik het vliegplan, in de andere de microfoon: "Dames en heren goedenavond, de verwachte vliegtijd van Rio de Janeiro naar onze eindbestemming bedraagt vandaag dertien uur en vierendertig minuten!" Aan het begin van iedere vlucht vertel ik altijd precies hoe lang de vlucht gaat duren. Niet dat ik het zelf allemaal berekend heb, ik lees het gewoon voor van het vliegplan dat de computer bij de afdeling vluchtvoorbereiding heeft uitgespuugd.

Het navigatieplan komt uit de computer, net als alle passagiersgegevens, beladingsschema en de roosters van vliegers en cabinebemanning. De catering, de vracht, de belastingvrije artikelen, de overvlieg vergunningen, echt alles, alles, alles komt uit de computersystemen waarmee luchtvaartmaatschappijen hun vluchten en andere activiteiten organiseren.

We vliegen alweer een paar uur boven de Atlantische Oceaan. Hoewel de windgegevens meestal tot op de kilometer nauwkeurig kloppen, presenteert moeder natuur toch een onverwachte tegenvaller. De wind op onze hoogte waait harder dan verwacht en we beginnen tijd te verliezen. Na zes uur vliegen worden we in de cockpit afgelost door onze twee verse collega's. Vlak voordat ik ga slapen zie ik nog net dat we al vier minuten achterlopen op ons schema van dertien uur en vierendertig minuten.

De input is medebepalend voor de output. Voer wat onjuiste gegevens in een computer en de uitkomst wordt minder betrouwbaar. Daarnaast is de ketting net zo sterk als de zwakste schakel. Als er dan een keer een computerschakeltje breekt, dan heb je kans dat er bij een luchtvaartmaatschappij vluchten uitvallen. Ook wij als vliegers kunnen daar weinig aan veranderen. Natuurlijk kan ik nog steeds de motoren starten en van A naar B vliegen, maar als we niet weten wat ons gewicht is of hoeveel brandstof we moeten meenemen, dan gaat zo'n vlucht wel erg veel op de surpriseshow lijken.

Een uur voor de landing ga ik weer in de linkerstoel zitten. Ik heb lekker geslapen en ben er helemaal klaar voor. Blijkbaar zijn Sint en Piet ook langs geweest. Er ligt niet alleen extra snoepgoed in de cockpit, maar ik zie ook dat we alle verloren tijd weer hebben ingelopen. We lopen nu zelfs twee minuten voor op schema. Zou het dan toch weer gaan lukken?

Binnen iedere moderne onderneming zijn alle afdelingen en medewerkers belangrijk, maar tegenwoordig is de rol van computers, IT en automatisering cruciaal geworden. In ieder geval zo belangrijk dat daar zelfs de continuïteit van een bedrijf van af kan hangen. Dankzij alle hardwerkende IT-ers loopt het in de luchtvaart bijna altijd op veilige rolletjes. Als het dan een keertje tegenzit, dan is het natuurlijk heel vervelend dat het net op jouw vlucht betreft. Maar ook hier geldt weer, safety first! En wat maken die paar uur dan eigenlijk uit?

We zitten recht voor de landingsbaan. Twintig seconden voor ik de wielen op het asfalt laat zakken, springt de klok met de zuivere vliegtijd op dertien uur en vierendertig minuten. Het is bijna niet te geloven. Of misschien juist wel?

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen