Klaas-Jan van Woerkom: Adieu airberlin?

29 september 2016

Het zal een stuk rustiger worden op Düsseldorf Airport, nu resident airberlin haar vliegactiviteiten decimeert. Het grootste deel van de luchtvloot wordt verhuurd en de focus komt te liggen op zakelijke Europese bestemmingen, aangevuld met populaire verre routes. Ruim 1.200 man verliest zijn baan. Ongelooflijk maar blijkbaar onvermijdelijk.

De Duitse luchtvaartmaatschappij, opgericht in 1978, is een bijzonder bedrijf. Van een oorspronkelijk Amerikaanse entiteit die vanuit het toenmalige West-Duitsland opereerde groeide de onderneming uit tot de op één na grootste airline van Duitsland. Door de overname van concurrent LTU en grote deelnames in het Zwitserse Belair en het Oostenrijkse NIKI leek de groei geen grenzen te kennen. Een fusie met TUIfly ging niet door, maar toch leek er geen vuiltje aan de lucht.

Berlin Brandenburg Airport zou een nieuw hoofdstuk vormen in de uitbreiding van airberlin. Een vloot van 25 Boeing 787 Dreamliners moest Berlijn (en ook Düsseldorf) tot grote hubs maken. Hoe het verhaal wat dat betreft eindigde is bekend; BBA werd een soap en de Dreamliners werden afbesteld.

Identiteitscrisis
Op de binnenlandse markt worden talloze steden met elkaar verbonden via snelle Q400 turboprops. Europees gezien vliegen tientallen A319’s, A320’s en A321’s naar zowel zakensteden als vakantiebestemmingen, waarbij Mallorca altijd een grote hub was. Een dozijn A330’s zorgt voor vluchten naar verre oorden, waaronder New York, Los Angeles en Curaçao. Een ingewikkeld businessmodel, zoals topman Stefan Pichler woensdagavond zei. Een model die een identiteitscrisis in de hand werkte, wellicht.

Ondanks de groei van airberlin en de populariteit bij reizigers – alles nog bijna inclusief in de ticketprijs, waar zie je dat nog – wisten de Lufthansa Group en prijsvechters als easyJet en Ryanair zich een steeds groter aandeel in de markt te verwerven. Airberlin moest daarentegen alle zeilen bijzetten om te overleven. Aandeelhouder Etihad gaf een flinke kapitaalinjectie en zorgde voor een upgrade van het product. Toch klonk er ontevredenheid vanuit Abu Dhabi, aangezien airberlin als één van de weinig airlines onder de Etihad-paraplu verlies draaide.

Und jetzt?
De slechte cijfers resulteren nu in de langdurige verhuur van 40 Airbussen aan concurrent Lufthansa en het schrappen van 1.200 arbeidsplaatsen. De focus komt te liggen op Europese zakenroutes richting Italië, Scandinavië en Oost-Europa en verre vluchten. De toeristische activiteiten worden afgesplitst. Dat roept vragen op. Maakt airberlin zich klaar om per bedrijfsonderdeel verkocht te worden? Alle Europese zakenvluchten naar Lufthansa, de vakantieroutes richting Eurowings of TUIfly? En de long haul activiteiten eveneens naar Eurowings? De tijd zal het leren. Voor het personeel is het nu nagelbijten, de reiziger die een hart heeft voor airberlin moet vrezen straks veroordeeld te zijn tot andere airlines…

Klaas-Jan van Woerkom
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019