Klaas-Jan van Woerkom: Turbulente tijden met Katja

3 september 2016

Het nieuwe televisieseizoen staat op het punt te beginnen. September bevat opnieuw talloze interessante formats voor shows en series. Daaronder de thrillerreeks Vlucht HS13, met in de cast sterren als Katja Schuurman en Jeroen Spitzenberger. De verhaallijn intrigeert, maar bij de productie ging luchtvaarttechnisch helaas iets gevoelig mis…

De aankondigingstekst van de serie is veelbelovend: "Ok, stel je voor. Jouw man gaat voor zijn werk op reis naar Barcelona, maar zijn vliegtuig komt nooit aan in Spanje. Dat is verschrikkelijk. Maar het wordt nog veel erger als blijkt dat er meer aan de hand is... Je man heeft nooit in het toestel gezeten. Hij leeft nog, maar waar dan? Bizar."

Is Nederland klaar voor een serie waarin een vliegramp een key event is in het verhaal? Dat laat ik in het midden. Gevoelig bij geënsceneerde crashes is altijd de similariteit met echte gebeurtenissen. De MH17-ramp is immers nog niet zo lang geleden. Daarnaast willen filmmakers nog wel eens losjes beelden van diverse vliegtuigen achter elkaar monteren. De hoofdpersoon stijgt op in een Boeing 737, zit in de lucht met 10 stoelen op een rij en stapt vervolgens uit een driemotorige TriStar. Het gebeurt.

Foutje
Toen ik door een gesponsorde aanbevolen video op Youtube werd geattendeerd op een trailer van Vlucht HS13 viel mij direct één ding op. In de scène waarin het journaal de crash meldt verscheen een Airbus A330 in beeld. Eentje die verdacht veel leek op een toestel van Malaysia Airlines. Ai…

Eén screenshot en een tweet verder hing al rap de woordvoerder van KRO-NCRV aan de lijn: het was inderdaad een bewerkte foto die opvallend veel gelijkenis vertoonde met een toestel van Malaysia. Waar twintig jaar spotterservaring al niet goed voor is. De producent krijgt billenkoek, de bewuste foto wordt gewijzigd en de promo krijgt een aanpassing, zo werd beloofd. En of ik dan zo lief wilde zijn mijn tweet te verwijderen. Vooruit, doen we niet moeilijk over. Tenslotte haalde de zender ook de trailer direct van Youtube en maakte een nieuwe.

Het foutje was gelukkig eenvoudig op te lossen. En de producent mazzelt dat de eigenaar van vluchtcode HS – de Zweedse airline Direktfly – haar vluchten tegenwoordig laat uitvoeren door AIS Airlines onder de vluchtcode van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Al zal men daar in Zweden minder van wakker hebben gelegen dan in Maleisië…

 

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017