Arnold Burlage: Allo Allo

Arnold Burlage
16 januari 2015

Eerlijk is eerlijk. Het management van KLM, van hoog tot laag, dwingt steeds meer respect af voor de omgang met hun Franse bazen en collega’s van Air France in Parijs. Wat spreken die stuurlui van Europa’s grootse vliegmaatschappij belabberd Engels. De top kon in de verschillende rollen worden gehoord voor hun terugblik en een vooruitblik op de prestaties van de maatschappij.

Stuk voor stuk - algemeen, financieel en marketing directieleden - kwamen ze aan het woord. Wat deed denken aan de populaire komische tv-serie ‘Allo Allo’, met zelfs een heuse René in het gezelschap. Alleen het lachwekkende ‘good meuning…’ ontbrak nog. Wat moet het moeilijk zijn voor KLM’ers om op deze manier ingewikkelde en vast ook heftige discussie te voeren met als inzet de toekomst van Air France en van KLM. Petje af voor de complete KLM-top en ook voor de lagere regionen, waarvoor het vast nog ingewikkelder schipperen is.

Feitelijk bedoeld als charmeoffensief leverde een groot mediaspektakel van Air France-KLM op het hoofdkantoor van de KLM in Amstelveen nauwelijks nieuws op. Vreemd was het wel om uit de mond van Air France-KLM topman Alexandre de Juniac te horen dat de persconferentie ter gelegenheid van de tiende verjaardag van de overname van KLM werd gehouden. Vreemd, want die verjaardag was al in mei vorig jaar. Maar à la…een kniesoor die daarop let.

Nieuws kwam er niet uit de fraaie presentaties van verwachtingen en de bereikte resultaten in het afgelopen decennium, waarin naar eigen zeggen van de nieuwe kleine Napoleon - waaraan de topman van het luchtvaartwonder onvermijdelijk doet denken - een Europese reus op de been werd geholpen.

Sterke merken KLM en Air France, de voordelen van de fusie - onmiskenbaar feit - en andere van dat fraaie jargon leidden onherroepelijk naar de problemen anno nu. Vooral bij de beantwoording van het beperkt toegelaten aantal vragen na afloop van de toespraken bleek nog eens overduidelijk dat zware ingrepen gaan volgen om de financiële crisis van de vlieg-molog te bezweren.

De uit goede bron vernomen 2 miljard euro aan bezuinigingen, waarvan 700 miljoen bij de KLM, werden door de ruim vertegenwoordigde top van Air France-KLM bevestigd noch ontkend. De precieze omvang van de besparingsoperatie moet volgens De Juniac nog worden vastgesteld binnen het bestuur van het concern. Reden om te vrezen, de vakbonden staan op scherp.

En o, wat een verstandige planning van het mediaspektakel, waarbij de vele aanwezige mediavertegenwoordigers, vrijwel zonder uitzondering, zich hardop afvroegen wat in deze bijeenkomst in hemelsnaam het nieuws was. De cijfers van het vierde kwartaal worden over een maand bekend. Een veilig gevoel voor de Air France-KLM top. Op cruciale vragen die daarop betrekking zouden hebben kon dus geen antwoord worden gegeven; hoe gemakkelijk wil je het hebben?

De maatregelen, die op de plank liggen, bleven ook nu weer met het juiste aantal goed te maken miljarden dus nog even in dichte mist boven het verjaardagsfeestje met koffie, zonder gebak, hangen boven de hoofden van het inmiddels steeds onrustigere personeel. De media horen Alexandre de Juniac nu al langer dan een jaar oreren dat die cijfers nog becijferd moeten worden en dat de directie nog over de maatregelen moet beslissen. Afwachten dus maar. Al lijkt het goed bedoelde advies aan deze directie op zijn plaats om nu eerst maar eens goed het huiswerk te gaan doen, alvorens de media lastig te vallen voor iets wat ze al lang wisten. Alleen de fusiedatum was kennelijk ook de Air France-top, al weer een beetje vergeten. In tegenstelling tot wij…

Arnold Burlage
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2021 - Cookieinstellingen