Goof Bakker: Bescheidenheit

29 april 2011

"Bescheidenheit ist eine Zier, aber weiter kommt mann ohne ihr", placht mijn moeder altijd te zeggen. Bescheidenheid is een deugd, maar veel schiet je er niet mee op, vrij vertaald. Bescheidenheid is een kenmerk van Embraer.

Deze week kreeg ik van collega Erik Brouwer een interview met CEO Curado toegezonden over de o-zo-belangrijke opvolging van de B737 / A320. Daarin liet de vriendelijke Braziliaan weer eens de term 'to my humble opinion' vallen, sprekende over een aanstaande beslissing van Boeing op dit gebied.

Humble, humble. Is daar reden voor? Nee! De ERJ-145 en de E-190 doen het prima, en de Phenom-serie is in ongelooflijk korte tijd knap ontwikkeld, vlekkeloos gecertificeerd en heel doordacht op een loeiend-moeilijke markt gebracht. De mening van Curado verdient het dus om gehoord te worden.

Toch is nederigheid een kenmerk van àlle Embraer-communicatie. Zelfs het eigen magazine 'Bandeirante' is een wereld van verschil met de somtijds overdreven-borstklopperige magazines die Airbus en Boeing uitgeven.

Ooit zat ik in een persconferentie daar in Sao José dos Campos, waar een woordvoerder van Embraer weer eens in uiterst bescheiden termen sprak over de eigen prestaties, in vergelijking met die van de Grote Twee. "Do you read the newspapers?', vroeg een aanwezige journalist toen cynisch, refererende aan de technische en organisatorische puinhoop die Boeing en Airbus er toch met enige regelmaat van maken.

Integendeel, 'mutatis mutandis' zou Boeing er goed aan doen om eens snel met deze innovatieve Brazilianen te gaan praten. Er wordt wederzijds al wat gesnuffeld, heb ik begrepen. Verstandig, want de technische, productie-technische en organisatorische vaardigheden van Embraer zouden wel eens een pracht van een combinatie kunnen zijn met de enorme 'installed base' die Boeing wereldwijd heeft. Jawel, samenwerken om de B737 een succesvolle opvolger te bezorgen. 

Dan zouden ze getweeën Airbus wel eens een behoorlijk poepje kunnen laten ruiken. En dat in het belangrijkste segment dat de luchtvaartwereld kent. Een slimme zet, naar mijn - natuurlijk zeer bescheiden - mening.

Goof Bakker

Marc Litjens
23 sep 2025 - 09:41
Column Gordon Heuckeroth
19 sep 2025 - 14:29
Column Jan Cocheret
17 sep 2025 - 15:09
Marc Litjens
5 sep 2025 - 15:26
Wendy Smit
29 aug 2025 - 15:00
Maaike van der Windt
29 aug 2025 - 08:00
Marc Litjens
28 aug 2025 - 11:51
Petra Kok
16 aug 2025 - 10:32
Marc Litjens
12 aug 2025 - 11:30
Column Daan Lenderink
5 aug 2025 - 15:30
Column Gordon Heuckeroth
25 jul 2025 - 12:18
Column Daan Lenderink
18 jul 2025 - 08:21
Column Jan Cocheret
16 jul 2025 - 13:33
Column Walter Schut
16 jul 2025 - 13:32
Column Gordon Heuckeroth
14 jul 2025 - 11:11
Column KJ van Woerkom
28 jun 2025 - 08:58
Column Jan Cocheret
28 jun 2025 - 08:06
Column Daan Lenderink
28 jun 2025 - 08:03
Column Walter Schut
24 mei 2025 - 09:00
Column Jan Cocheret
23 mei 2025 - 10:38
Column Daan Lenderink
23 mei 2025 - 10:31
Column Gordon Heuckeroth
19 mei 2025 - 11:04
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen