ArkeFly: Amsterdam - Aruba, 6 juli 2011

26 juli 2011

Woensdag 6 juli 2011 begon onze vakantie op Aruba. Om 6.30 uur werden we thuis opgehaald door de taxi en een klein uur later stonden we met onze bagage op Schiphol. We vlogen met ArkeFly vlucht OR361. Dit is een vlucht met eindbestemming Curaçao en een geplande tussenstop op Aruba. De geplande vertrektijd was 10.00 uur en het boarden zou een uur eerder beginnen bij gate D2.

Aangekomen in vertrekhal 3 mochten we bij incheckbalie 20 onze bagage droppen, aangezien we drie weken eerder online onze stoelen gereserveerd hadden en meteen online ingecheckt hadden. Als ‘bijzondere bagage’ hadden wij een golftas bij ons. Aan het vervoer van bijzondere bagage zijn bij ArkeFly kosten verbonden. Het vervoeren van een golftas (tot 15 kilo) kost bij ArkeFly 30 euro per enkele reis. Deels terecht, vind ik, hoewel bij KLM een golftas (tot 23 kilo!) gratis vervoerd wordt boven op de standaard bagagevrijstelling. Bij de incheckbalie wordt de golftas gewogen en één van de boardingpasses wordt ingenomen. Vervolgens moet je de golftas mee terug nemen naar de ArkeFly-balie, waar je na betaling van de 30 euro een vervangende boardingpass krijgt. Ten slotte loop je met de golftas naar de ‘Odd-size baggage check-in balie’, waar de bagage rechtstreeks en op een rechte lopende band het bagageruim ingaat. Ik vind dit een vrij omslachtige manier. Het manueel verwerken van afwijkende bagage begrijp ik, maar waarom niet direct aan de incheckbalie afgerekend kan worden, begrijp ik niet.

Een half uur na het inchecken stonden we in de rij voor de paspoortcontrole. Gelukkig ging er een extra rij open, waar we dan ook als eersten stonden.

Na de paspoortcontrole hebben we bij een van de ABN AMRO kantoren onze eerste dollars gehaald, hebben wat gegeten en gedronken en zijn we nog langs een aantal winkels gegaan om geurtjes, drank en sigaretten te kopen.

Om 9.10 uur kwamen we bij gate D2 aan, waar onze Boeing 767-300ER met registratie PH-OYJ uiteraard al stond. Het toestel was de vorige nacht om iets na middernacht met een half uur vertraging uit Bodrum aangekomen, wat alsnog betekende dat men genoeg tijd had om het vliegtuig gereed te maken voor vertrek richting Aruba en Curaçao. Het boarden ging niet erg vlot en er stond al gauw een erg lange rij in ‘de gang’ van de D-pier, wat niet bevorderlijk is voor de doorstroming van passagiers van andere vluchten.

Stoelrijnummers
Het boarden voor vluchten naar bestemmingen buiten Europa houdt in dat de passagier en zijn handbagage eerst worden gecontroleerd, waarna hij moet wachten in een soort tussenruimte. Hierna begint het ‘echte’ boarden pas (het aan boord gaan van het vliegtuig). Het echte boarden wordt zo efficiënt mogelijk geregeld. Een automatische vrouwenstem leest de stoelrijnummers op van de passagiers die aan boord mogen gaan. Als eerst mogen de Premium Comfort class-passagiers aan boord, daarna de Economy class-passagiers en ten slotte de Comfort class-passagiers, waar wij deel van uitmaakten.

Aan boord troffen wij onze leren stoelen op de rijen 18 en 19. De stoelen staan in de Comfort class 84 centimeter uit elkaar, wat erg prettig is wanneer je wat langer bent (1.90 meter). De stoelen bevatten allemaal een persoonlijk schermpje in de rugleuning van de stoelen ervoor en hebben een touchscreen bediening. Om gebruik te kunnen maken van het entertainment programma moet je wel 10 euro aan boord betalen (per vlucht), of 15 euro per retour wanneer je van tevoren reserveert. Ik vond het programma wat karig en heb een iPad, dus ik heb er geen gebruik van gemaakt. Helaas waren de stoelen wel wat smal en zijn wat doorgezeten door veroudering, denk ik.

Keurig rond 10.00 uur werd de Boeing van de gate geduwd en na een korte taxi naar de Kaagbaan kozen we om 10.13 uur het luchtruim.

Na drie kwartier werd gratis koffie of thee uitgedeeld en na bijna twee uur begon de bemanning met het uitdelen van de maaltijden. Het reizen in Economy of Comfort class betekent dat je één maaltijd gratis krijgt, inclusief een glas jus d’orange, appelsap of water en een kop koffie of thee na. Je had bij de maaltijd de keuze tussen pasta en nasi met kip. Ik heb voor de nasi gekozen. Beide maaltijden zijn warm en worden geleverd met een wortelsalade, tropical mousse en een broodje met boter. De nasi was wel smakelijk en het broodje was ook te eten. De wortelsalde en tropical mousse heb ik allebei na een hap retour gestuurd. Jammer dat men in de luchtvaartindustrie zo weinig kiest voor neutrale gerechten die bijna iedereen lekker vindt. (Op de terugvlucht heel ander verhaal!)

Ongeveer twee uur voor de landing is de bemanning nog langs geweest met het ArkeFly (Grand) Café-assortiment, waarvoor wel betaald moet worden. Hier heb ik gekozen voor een hotdog met Sprite. De hotdog kwam volgens mij uit de magnetron: het broodje was keihard en het geheel niet erg warm.

Een uurtje voor de landing deelde de bemanning de douaneformulieren voor respectievelijk Aruba en Curaçao uit.

Uiteindelijk na een keurige landing om ongeveer 13.45 uur plaatselijke tijd geland. De geplande aankomsttijd was 15.10 uur, dus dat was wel prettig. Het prachtige weer op Aruba was de 9.30 uur durende zit wel waard.

Op de luchthaven uiteindelijk niet lang hoeven te wachten bij de ‘Immigrations’. Wel duurde het even voor onze koffers op de band lagen. Een uur na de landing stonden we buiten de luchthaven, op dat moment zagen we het toestel ook weer gepushbackt worden voor de vlucht naar Curaçao.

KLM
Kortom verliep alles dus keurig op tijd. De beenruimte in de Comfort class is heerlijk, maar de stoelen mogen kwalitatief wel wat beter worden. De bemanning was erg vriendelijk en werkte zeer efficiënt. Het verschil met een maatschappij als KLM is wel groot. Bij KLM reis je all-inclusive, waardoor alle maaltijden, hapjes en drankjes in de ticketprijs zijn inbegrepen. Het entertainment systeem is zonder betaling en een golftas mag ook gratig meegenomen worden. Om van minimaal eenzelfde hoeveelheid beenruimte te genieten als in de Comfort class van ArkeFly moet je wel Economy Comfort reserveren, wat ongeveer 120 euro op de standaardprijs met zich meebrengt. Zowel met ArkeFly als met KLM is het niet mogelijk om heen en terug een directe vlucht te boeken. Het is het uitzoeken van tevoren waard.

ArkeFly krijgt voor deze vlucht een 8.

M. Mouthaan

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen