bmi: Amsterdam - London Heathrow, 23 juli 2004

23 juli 2004
Vrijdag 23 juli ga ik , voor de tweede keer dit jaar, vier dagen naar Londen. De "stad waar je nooit moe van wordt". Dit keer heb ik gekozen voor de Britse luchtvaartmaatschappij British Midland. We hadden al een aantal keren een reclamespotje op de radio gehoord dat bmi dit jaar voor het 18e jaar vliegt tussen Amsterdam en London Heathrow visa versa. Bovendien biedt deze carrier " full-service" . Ik ben benieuwd.

Twee uur voor vertrek staan we bij balie 8, de vaste balie van British Midland op Schiphol en zijn binnen drie minuten ingecheckt door een vriendelijke grondsteward van Globe Ground, de afhandelingsmaatschappij voor BMI.

Dit keer heb ik een normaal vliegticket (OPTATB2) waar de rechterkant tevens mijn boardingpass is. We krijgen van de steward een vaste zitplaats in de Economy Class aan het raam en in het midden toegewezen, dus geen "gevecht" om een zitplaats in het vliegtuig zoals bij EasyJet!

We hebben nog ruim de tijd om rond te wandelen achter de Douane en om even een gokje te wagen in het Holland Casino. En dat voor 08.00 uur 's ochtends!

Om 09.10 uur komt de Airbus A321 van bmi binnen bij gate D18 en we moeten nog even wachten voordat we mogen boarden. We kunnen ondertussen naar het BBC News kijken om alvast in de stemming te komen.

Iets na 09.40 uur, de oorspronkelijke vertrektijd van vlucht BD 102, worden we verwelkomd door de vriendelijke crew van bmi.
We zitten in rij 10, één rij achter de nooduitgang. De beenruimte is standaard beperkt, maar het is maar een korte vlucht! Er is één gangpad met aan iedere kant een rij van drie stoelen. De cabine is halfvol en er zijn nog een paar stoelen vrij.

Voordat we naar de startbaan taxiën, krijgen we eerst op een videoschermpje het "Safety on Board" instructiefilmpje te zien en om 10.05 uur is " de Take-Off".

Na vijf minuutjes gaan de "fasten seatbelts" lichtjes uit en deelt de crew snacks uit. We krijgen twee zakjes rijstcrackers en twee reepjes boterkoek.

We kunnen kiezen uit koffie, thee, frisdrank en water. Ze hebben alleen Pepsi Cola en geen Coca Cola.

De snacks zijn eenvoudig, maar we vinden het een service dat we iets te eten en te drinken krijgen. Beter iets dan niets!

De purser heeft trouwens een stopwoord; tijdens zijn toespraakje gebruikt hij de term " Very shortly" wel erg veel.
En het is inderdaad een "very shortly" vlucht. Na circa 20 minuutjes vliegen we al boven Groot-Brittannië.

Het is helder en mooi weer waardoor we kunnen genieten van een "gratis" sightseeing boven Londen. Wat een geweldig uitzicht! De Tower Bridge, de London Eye ,de Big Ben en natuurlijk de rivier de Thames kunnen we duidelijk met het blote oog zien en we hebben dan ook mooie foto's gemaakt.

Eigenlijk had de gezagvoerder even wat moeten vertellen, bijvoorbeeld " Look at the wonderful view" , in plaats van het standaardpraatje over de vluchtgegevens.

Het inflight magazine hebben we nog vluchtig doorgebladerd, maar er stonden geen bijzondere artikelen in en er waren geen artikelen te koop. Onze horloges draaien we alvast een uurtje terug in verband met het tijdsverschil.

Na 45 minuten landen we op de grootste luchthaven London Heathrow, terminal 1. Bij het uitstappen wenst de steward ons een fijn weekend in Londen toe.

Cijfer voor deze vlucht: 7.5


A.D.N. Woudenberg

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020