Ryanair: Valencia - Charleroi, 28 december 2010

28 december 2010
In tegenstelling tot de heenreis werd deze vlucht niet geannuleerd. Helaas, want een extra dagje vakantie is nooit verkeerd! Valencia heeft een erg fijn, groot, licht vliegveld net ten westen van de stad. Ruim een uur voor de boarding tijd zijn we door de security gegaan, dit verliep soepel. Ze zijn daar heel netjes, en niet nors zoals vaker op vliegvelden.

We stonden in de rij voor het boarden naar Brussels South Charleroi, alleen het was onduidelijk in welke rij je moest staan. Na het drie keer bij verschillende mensen gevraagd hebben, stonden we in de goede rij. Maar net voor het boarden bleken we toch verkeerd te staan, en konden we weer verplaatsen. Verder mochten we, en alle andere ook, niet boarden voordat je je handbagage in het afmeetrek had gedaan. Bij ons paste het. Paste het, dan mocht je boarden, zo niet, moest je achteraan staan in de rij en kreeg je een boete van 40 euro! Natuurlijk hadden veel mensen hun afmetingen niet in orde. Ik gelukkig wel!

Maar door die controle en het uitdelen van boetes, konden wij niet vertrekken. Wij zaten al vijftien minuten in het vliegtuig, maar de mensen met te grote handbagage waren er nog niet. Hierdoor liepen we vertraging op. Verder was het vliegtuig maar voor 65 procent gevuld, en had ik een driezitsbank voor mij alleen!

Met ook hier weer dertig minuten vertraging leken we te gaan vertrekken, maar onder het taxiën remde de piloot ineens erg hard, en kwamen we met een schok tot stil stand, tussen de sluizen! Hier hebben we tien minuten gestaan, zonder informatie. De cabin crew had te horen gekregen dat ze gewoon in het stoelen moesten blijven zitten voor het opstijgen. En na tien minuten, zonder enige informatie over het stilstaan gingen we verder met taxiën.

Dus nu met drie kwartier vertraging reden we de landingsbaan op om op te stijgen. We vlogen ook deze keer weer met een Boeing 737-800, ook hier zaten de leren stoelen goed. We gingen geleidelijk aan omhoog, en al snel mochten de gordels los, en begon de crew met drinken en snacks rond te lopen.

De cabin crew was erg aardig, maar ze zaten heel de tijd met elkaar in de deuk, soms een beetje irritant. Het kwam een beetje over of als ze je niet serieus namen. Maar ja, iedereen is wel eens op zijn tijd melig, niet dan?

Verder was het een hele rustige vlucht. Alleen soms riep de piloot weer even om, om de gordels aan te doen voor turbulentie, maar dat is niet voorgekomen op deze vlucht. We zetten de landing al erg vroeg in, en hebben bijna een half uur over de landing gedaan!

Na door een heel dik pak wolken gevlogen te hebben, bedacht ik me net dat ik voor lange tijd niet meer zo’n blauwe lucht zal zien zoals boven de wolken, en als snel zag ik het witte België! We kwamen redelijk zacht neer op de grond, en rolde nog ver uit.

We moesten nog even blijven zitten totdat we aan de gate stonden, maar zo als altijd zijn er mensen die daar niet op kunnen wachten en het liefs rijdend al bij de deuren staan. De crew stuurde deze mensen terug (wat ook terecht is vind ik).

Al snel mocht iedereen zijn gordels los doen, en was de run wie er het eerste buiten stond begonnen! Omdat Brussels South Charleroi klein is, waren we binnen tien minuten bij de auto.

Ik geef deze vlucht van Ryanair een 9.

T. van Veghel

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019