United Airlines: Amsterdam - Seattle, 2 december 2010

2 december 2010
Donderdag 2 december was ons vertrek voor een week USA. De eindbestemming voor vandaag zou Seattle zijn, met een overstap in Chicago. Het begon die dag al niet helemaal goed, het had namelijk gesneeuwd en er kwam nog meer sneeuw aan. Een ding is zeker, luchtvaart en sneeuw is geen goede combinatie met betrekking van een on-time departure. Met 20 minuten vertraging met de Fyra-trein uit Rotterdam te zijn gearriveerd konden we ons melden bij de incheckbalie van United.

Natuurlijk hadden we ons al online ingechecked, echter onze bagage moest natuurlijk ook mee. Daar wij Premier member zijn, mag je twee stuks bagage zonder bij betaling meenemen. Ik had een tas en een golftas waar ik op dat moment geen golfspullen in had zitten. Begon de dame achter de balie een verhaal dat je moest bijbetalen voor een golftas, 150 dollar! Dat was iets heel nieuws voor mij als Premier member. De dame beweerde dat dit altijd zo was geweest. Nou, die ervaring had ik dus niet. Nadat ik had aangegeven dat er geen golfspullen in zaten mocht deze toch zonder bijbetaling mee. Verdere incheck ging zonder problemen.

Toch nog even bij de United-balie geweest om na te ragen over de golftas en extra kosten. De mijnheer daar kon me echter ook geen definitief uitsluitsel geven. Voor de terugreis vanuit de USA heb ik dit probleem ook niet meer gehad, kortom een verschil van interpretatie van de regels. Na vlot door de douane te zijn gegaan begaven we ons naar de G-gates waar ons toestel, een Boeing 767-300, er inderdaad stond. Natuurlijk onderga je daar de standaard veiligheidscheck. Op Schiphol was het nog steeds aan het sneeuwen dus dat beloofde niet veel goeds. Toch begon het boarden op tijd.

Daar wij Premier member waren en in economy plus mochten plaatsnemen konden we vrij vlot aan boord. Die extra beenruimte op dit soort vluchten is toch wel een aanbeveling. Wat ons wederom opviel is toch weer de gemiddelde hoge leeftijd van de bemanning. Je ziet absoluut geen jong personeel zoals bij de KLM. Inderdaad begon toen het wachten, met dit weer diende het vliegtuig gede-iced te worden. United maakt kennelijk in Amsterdam gebruik van de-icing aan de gate. Dus het was wachten tot die beschikbaar waren. De flightcrew hield ons hiervan vanuit de cockpit keurig op de hoogte.

Met een vertraging van 90 minuten werden we van de gate geduwd en konden we snel vertrekken van de Buitenveldertbaan (Runway 09). Tien minuten na de start melde de cockpitbemanning dat we de verloren tijd voor een gedeelte zouden inhalen, dit kwam door de toch wel wat ongebruikelijke rugwind. Het Inflightsysteem van United is toch echt achterhaald. Kleine beeldschermpjes en geen on-demand mogelijkheid. Via negen kanalen starten steeds gelijktijdig de programma's. Hun fusiepartner Continental heeft een moderner Inflightsysteem.

Na de gebruikelijke ronde met drankjes begon men met het uitserveren van de maaltijd. Chicken of pasta. De maaltijd is de afgelopen jaren ook steeds soberder geworden bij United. Een uur voor landing komt men nog een keer langs met een snackbox. Hierin zit een broodje, chips en Twix. Na met een kleine vertraging op Chicago met een keurige landing te zijn geland en een eind taxiënd kwamen we aan de gate. Door de economy plus zit je vooraan in het vliegtuig en ben je er dus ook snel uit en snel bij immigratie.

De rijen vielen gelukkig mee dus we waren snel aan de beurt. Na toch enige tijd op de bagage te hebben gewacht konden we door customs en onze bagage op de band zetten voor de aansluitende vlucht. Op de vraag aan de United-dame of we die vlucht zouden halen, kwam een bevestigend antwoord. In Chicago kom je aan op de internationale terminal, dus je moet met een rail shuttle naar de terminal waar alle vertrekkende binnenlandse vluchten vandaan gaan. Hierna moet ook weer door een security check (TSA). Hier stonden dus wel lange rijen en vervolgens ging de X-ray machine van onze rij kapot.

Met wat vertraging kwamen wij erdoor om via de B-gates en 10 minuten lopen bij de C-gates te geraken. Bij onze gate aangekomen bleek men de vlucht naar Seattle al gesloten te hebben. Het vliegtuig stond nog aan de gate, echter de vlucht was al dicht. Ervaren genoeg als we zijn weten we hoe dat werkt, dus dat was dikke pech. De dame aan de gate heeft vervolgens in het syteem gekeken welke andere opties er waren. De rechtstreekse vlucht vijf uur later was toch de meest reële optie. Vijf uur op een airport is geen fijne bezigheid, echter er zat niks anders op.

Voor onze vlucht naar Seattle kregen we nog een gatewisseling wat kennelijk te maken had met een vliegtuigwisseling. Door deze vliegtuigwisseling (kleiner vliegtuig) was de vlucht ook nog eens overboekt. Dus vroeg men om vrijwilligers die een latere vlucht wilden nemen (volgende dag). Je kon hiervoor een vergoeding krijgen van 400 dollar in vluchttegoeden.

Uiteindelijk met een vol toestel op tijd van de gate en vrij vlot de lucht in gegaan. Gedurende de vlucht van 4uur en 15 minuten hebben we twee keer een ronde drankjes gehad. Tijdens deze vlucht was de bemanning wel een stuk jonger. Met een on time arrival kwamen we om 22.45 uur aan in Seattle. Al met al waren we inclusief de reis naar Schiphol, 24 uur onderweg geweest naar onze bestemming.
Het overall cijfer voor de vluchten van United geven wij een 7.

J. van der Meer

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019