Daan Lenderink: Animal Farm

Daan Lenderink
21 april 2023

Tijdens de Thorbeckelezing op 14 april onthulde de heer Omtzigt dat de feitelijke macht van de lobbygroepen en klimaattafels als basis gediend hebben bij de besluitvorming over het huidige stikstofbeleid. De agenda van 24 miljard euro is dus niet tot stand gekomen door de gebruikelijke governance van regering en parlement, maar buitenparlementair, ondemocratisch dus. Toch hebben de belangrijkste coalitiepartijen een “D”  in hun naam staan.   

extra add 1ste alinea: 
1

Tijdens de provinciale statenverkiezingen is het huidige stikstofbeleid door de kiezer afgestraft, maar ook hier blijven sommige politici desondanks stoïcijns en weigeren zij iets te wijzigen aan het huidige stikstofbeleid. Iedereen is dus gelijk maar kennelijk zijn sommigen toch iets gelijker dan anderen, zo moet de gedachte ongeveer zijn. Democratie is goed, maar het moet wel uitkomen. De onverschilligheid op dit vlak is feitelijk illustratief voor de ontstane kloof. Politici en sommige bestuurders houden vast aan beleid tegen de uitgesproken wil van het volk, dat kan nooit lang goed gaan! 

Recent onderzoek door de Telegraaf toont aan dat een ruime meerderheid van de bevolking (en bedrijven) voorstander is van een verdere groei van Schiphol. Toch zet de heer Jetten (Klimaat) in op krimp door zijn plan voor een verdrievoudiging van luchthavenbelasting op verre vluchten, waarvan de opbrengsten niet naar verduurzaming gaan en houdt de heer Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) onverstoorbaar vast aan zijn plannen tot krimp van Schiphol, ondanks de rechterlijke uitspraak.     

Zure regen
In 1980 sloeg de Duitse bodemkundige Bernhard Ulrich groot alarm met ‘Das Waldsterben’. Duizenden hectares bos in Europa dreigden te verdwijnen. “Als we nu niet ingrijpen brandt de regen straks gaten in je kleren”, zo waarschuwde de Noord-Hollandse provincieambtenaar Arend Vermeulen destijds. Foto’s van dode bomen met kale takken wakkerden onze angst nog eens extra aan; er moest heel erg snel wat gebeuren, anders bleef geen bos meer overeind.  

Enig vergelijk met de apocalyptische voorspellingen van de huidige politici over stikstof vallen bijna niet te onderdrukken.  Wie het boek ‘De Stikstoffuik’ van wetenschapsjournalist Arnout Jaspers gelezen heeft, weet dat het huidige stikstofbeleid politiek drijfzand is. De kiezers wisten dit eigenlijk ook al, getuige de winst van de BBB. 

Verduurzaming luchtvaart
Politici en bestuurders zouden de kloof kunnen dichten door zich te schikken binnen de waarden van de parlementaire democratie, waarden die zij overigens zelf ook prediken. Als de kiezers zich zo massaal tegen het beleid hebben uitgesproken, dienen politici democratisch te handelen en zich te bezinnen op échte verduurzaming van de luchtvaart binnen het nieuwe democratische kader. De luchtvaart is een mondiale markt en deze verduurzaamt op dit moment snel. Dit proces laat zich niet leiden door een stikstofbeleid in Nederland, een verdrievoudiging van de luchthavenbelasting op verre vluchten of een onbezonnen krimp die alleen leidt tot verplaatsing van vluchten en onderliggende economische activiteit.

Binnen het huidige LVB-1 kunnen aan de huidige gebruikers eenvoudig duurzaamheidseisen opgelegd worden. Dit is sneller, goedkoper en efficiënter. Veel luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM, hebben al toegezegd zich hierin te willen schikken door de aanschaf van stillere en schonere toestellen. Op deze manier wordt er echt wat aan geluidshinder gedaan en stuur je naar schoner en stiller vervoer met behoud van verbindingen. 
 

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen