
Subjectieve interpretatie als entertainende factor rondom de vraag hoe het toch óóit zover heeft kunnen komen. Een dosis overmatige trots als bouwmateriaal voor de dikke muren, terwijl er tegelijkertijd ook een heimelijk verlangen heerst naar herstel van historische waarden.
Natuurlijk, het is voor de kijker ronduit vermakelijk om te zien hoe men elkaar eerst voor van alles en nog wat uitmaakt, om vervolgens alles weer te moeten afbreken om samen verder te kunnen. De ingenomen posities en opgeworpen linies zijn zó stevig, dat er voor de reparatiewerkzaamheden een buitenstaander aan te pas moet komen - al was het alleen maar om de toegiften dan handig aan deze neutrale kapstok te kunnen ophangen.
De formateur heeft als taak om af te tasten welke partijen, die elkaar een aantal maanden geleden nog over en weer onder vuur namen, met elkaar te verzoenen zijn. Wie is er bereid welke offers te brengen, en wie is er bereid in de limo te stappen? Een delicaat proces: in de beeldvorming tonen partijen zich constructief, het pluche lonkt immers, maar tegelijkertijd mag de eigen kiezer niet verloochend worden. De kleur dient op de veren te blijven door het tafelzilver niet te verkwanselen.
Om zoveel mogelijk wensen te honoreren kenmerkt het uitruilproces zich doorgaans door budgetoverschrijdingen, die uiteindelijk worden afgewenteld op het bedrijfsleven. De luchtvaart is in deze, tegen wil en dank, verworden tot hofleverancier, de hoofdsponsor en donateur van algemene middelen. Het kon nog wel eens een strenge winter worden.
De formatie zelf is eenvoudig, al doen partijen dit anders voorkomen. Door uitsluiting rest slechts een coalitie van D66, CDA, VVD, JA21 en eventueel BBB, gezien de zetels in de Eerste Kamer. Andere mogelijkheden zijn er simpelweg niet, omdat er naast de zetelverdeling ook recht gedaan dient te worden aan de verkiezingsuitslag. Die coalitie zal er dus wel komen.
Op het gebied van luchtvaart is het in deze coalitie echter lastig stickers ruilen. D66 wil Lelystad niet openen, Schiphol krimpen en de vliegbelastingen uitbreiden, het liefst ook met een transfertax.
Zij staat hier lijnrecht tegenover de VVD en JA2,1 die Lelystad willen openen, Schiphol onder voorwaarden willen uitbreiden en de taxen willen afschaffen. Het CDA is redelijk neutraal, maar de BBB als sidekick kan nog wel eens vuurwerk geven. Zij zijn immers voor opening van Lelystad en tegen extra luchthavenbelastingen.
Mooi gezicht hoor, die witte limo. We zien ‘m inmiddels al aankomen en we weten ook nog wel ongeveer wie er allemaal in zitten. Ik roep de partijen op gezond verstand te gebruiken ten aanzien van het luchtvaartdossier. Nederland is geen eiland, maar een verweven onderdeel van Europa. Het beleid en de heffingen dienen in enige overeenstemming te zijn met de landen om ons heen, anders prijzen we ons gewoonweg uit te markt. Het vestigingsklimaat moet echt beter. Gebruik verstand, geef elkaar een hand, herstel de verhoudingen en maak er een mooi diner van, zodat alles in de familie weer wordt zoals die ooit was.
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.