Jan Cocheret: Eén en één is twee

21 december 2022

Het was weer eens gezellig druk in de wereld van de luchtvaart op het internet. De EASA kwam met een voorstel om te onderzoeken of we het met één piloot in de cockpit kunnen doen, en de Amerikaanse luchtmacht liet weten dat ze daar in hun KC-46 tankvliegtuigen zelfs al mee beginnen. 

extra add 1ste alinea: 
1

De KC-46 is een Boeing 767 verkeersvliegtuig dat helemaal is aangepast om andere vliegtuigen in de lucht bij te tanken en dat doen ze dus met één piloot in de cockpit. Volgens veel van mijn collega’s en heel veel andere mensen die ook van alles te melden hebben, is dit een heilloze en een levensgevaarlijke weg. Verkeersvliegtuigen met maar één vlieger in de cockpit, is dat nou echt zo’n slecht idee?

Laten we wel wezen, sinds het begin van de luchtvaart kan elk vliegtuig door één piloot gevlogen worden. De enige reden dat we met twee vliegers voorin zitten, is het feit dat we mensen zijn, en mensen maken fouten. Bovendien kan het heel af en toe voorkomen dat het lichaam ons plotseling in de steek laat. In die gevallen kan een tweede persoon in de cockpit de boel herstellen of overnemen, waardoor de vlucht tot een veilig einde gebracht kan worden. Maar wie steekt de helpende hand uit als er iets misgaat als er maar één piloot voorin zit? De Amerikanen hebben daar in hun KC-46’s procedures voor, waarbij de persoon die normaal gesproken de tankoperaties uitvoert, ook is opgeleid om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten.

In het voorstel van de EASA zitten er tijdens start en landing wel gewoon twee vliegers in de cockpit, maar tijdens langere vluchten gaan ze om de beurt rusten. Op dit moment vliegen er op langere vluchten één of meer extra piloten mee, zodat steeds één van de vliegers kan gaan slapen, waardoor er altijd twee collega’s in de cockpit blijven zitten. De EASA stelt voor om het op alle vluchten in totaal bij twee vliegers te laten. Tijdens langere vluchten kan één van de twee dan achterin gaan slapen, zodat er voorin nog maar één piloot zit. Dat is natuurlijk precies hetzelfde wat er altijd al gebeurt als één van de twee naar de wc gaat. Of als één van de twee vliegers in zijn cockpitstoel gaat slapen volgens het al jaren bestaande protocol van de ‘controlled rest’.

Het EASA-voorstel is dan ook een uitstekend plan om kosten en arbeidsplaatsen te besparen zonder dat er aan het ongekend hoge veiligheidsniveau in de luchtvaart wezenlijk iets verandert.

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen