Jan Cocheret: EU ETS

25 september 2012

De Amerikaanse senaat heeft afgelopen week een wet aangenomen waarin het de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen simpelweg verboden wordt om mee te betalen aan het Europese Emission Trading Scheme EU ETS. In navolging van tientallen andere landen laten de Verenigde Staten nu ook duidelijk weten dat het Europese Emissie Schema weliswaar in naam een prachtig doel nastreeft, maar dat het in feite een onacceptabele extra belastingheffing is.

Het geld dat met deze belastingmaatregel wordt binnengeharkt, gaat regelrecht naar de schatkist van de participerende Europese landen en wat die ermee doen, mogen ze lekker zelf uitmaken. Daar zullen ongetwijfeld nobele bestemmingen voor gevonden worden, ik denk bijvoorbeeld aan het helpen van de arme landen in het zuiden van Europa, maar als je een belasting heft die gebaseerd is op uitstoot van CO2, mag je er toch van uitgaan dat de opbrengsten ook gebruikt worden om die uitstoot te verminderen.

Het EU ETS schema bestaat al een tijdje en geldt voor alle Europese bedrijven en sectoren die CO2 uitstoten. Dat ook de niet-Europese luchtvaartmaatschappijen moeten meedoen lijkt eerlijk, maar is het niet. Aan de ene kant gaat het om het Europese luchtruim, maar worden de niet-Europeanen ook aangeslagen voor hun vluchten buiten Europa. Anderzijds leidt het natuurlijk tot een enorme scheefgroei als de ‘buitenlanders’ weigeren om te betalen, terwijl de Europese luchtvaartmaatschappijen niet aan het ETS kunnen ontsnappen en jaarlijks miljoenen euro’s meer belasting moeten afdragen dan de concurrentie die zijn thuisbasis buiten Europa heeft.

De meeste niet-Europese luchtvaartmaatschappijen willen overigens best meedoen aan een schema waarbij de CO2-uitstoot wordt belast, maar dan moet wel aan twee belangrijke voorwaarden worden voldaan. De opbrengsten moeten ten goede komen aan het terugdringen van de uitstoot en het schema moet wereldwijd ingevoerd worden, niet op één continent.

Het EU ETS is de zoveelste financiële aanslag op luchtvaartmaatschappijen en daardoor uiteindelijk op de consument, de vliegtuigpassagier. Het werkt oneerlijke concurrentie in de hand en zolang de opbrengsten gewoon in de schatkist verdwijnen, blijven ticketprijzen alleen maar stijgen zonder dat we er ook maar iets voor terug krijgen. Op de een of andere duistere wijze staan vliegtuigen nog altijd in het groene verdomhoekje, terwijl zij nog geen drie procent van alle broeikasgassenuitstoot ter wereld veroorzaken. Verkeersluchtvaart is een schone en veilige vorm van openbaar vervoer, die alleen maar bestaat omdat er mensen zijn die er dankbaar gebruik van maken.

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen