Jan Cocheret: Incidentenjournalistiek

1 juli 2013

Na de crash met de Boeing 747 van El Al in 1992 zag ik in een nieuwsprogramma op televisie een sportvlieger op het vliegveld van Lelystad. Hij legde haarfijn uit wat er allemaal gebeurd was en waarom het vrachtvliegtuig op een flatgebouw in Amsterdam Zuidoost neergestort zou kunnen zijn.

Natuurlijk begreep ik dat dit waarschijnlijk de enige bruikbare deskundige was die de journalisten op korte termijn hadden kunnen scoren, maar zoveel onzin als hier de ether ingeslingerd werd ging zelfs mijn incasseringsvermogen ver te boven.

Voor mij was dit de aanleiding om nu eens echt serieus te kijken of er bij dit soort communicatie-incidenten in de luchtvaart niet een betere oplossing te vinden was. Onder leiding van Benno Baksteen en samen met groot aantal andere luchtvaartdeskundigen hebben we niet lang daarna het Platform Nederlandse Luchtvaart opgericht.

We zijn inmiddels bijna twintig jaar verder en het PNL heeft op vele terreinen het echte verhaal van de luchtvaart kunnen neerzetten. Journalisten en politici weten het PNL te vinden als ze tenminste geïnteresseerd zijn in correcte informatie over luchtvaart. Na bijna twintig jaar is de onzin en onjuiste informatie vrijwel helemaal uit de berichtgeving en de besluitvorming verdwenen. Althans dat dacht ik.

Deze week lijkt het wel alsof we weer helemaal terug bij af zijn. Na het onfortuinlijke incident met het mooiste kleine rode vliegtuigje van Nederland op het vliegveld van Lelystad worden we geconfronteerd met Telegraafjournalist Paul Eldering, die in 46 seconden internettelevisie zoveel onzin en onjuiste informatie propt, dat mijn hoofd spontaan het lelijkste en grootste rode hoofd van Nederland wordt.

De 'luchtvaartjournalist' Paul Eldering noemt als mogelijke oorzaken van het ongeluk gebrek aan onderhoud, gebrek aan training, het niet bijhouden van vlieguren en te weinig ervaring van de amateurvliegers die dit soort toestellen meestal besturen. Werkelijk iedere letter en alle informatie in deze 46 seconden durende Telegraaf nieuwsshow is onjuist. Alles is precies het tegenovergestelde. De gezagvoerder van de rode Fouga Magister is de meest ervaren professionele vlieger die je je maar kunt voorstellen en heeft een hoeveelheid vlieguren waar je u tegen zegt. Door de even gepassioneerde als professionele inbreng van de technici die het onderhoud van het vliegtuig verzorgen is het vliegtuig in een betere staat dan toen het jaren geleden uit de fabriek kwam.

Al deze informatie is met een enkel telefoontje gemakkelijk te scoren. Het past anno 2013 echt niet meer om juist als journalist zonder navraag even uit de losse pols wat onzin over luchtvaart uit te kramen. Daarvoor zijn we veel te serieus bezig. Ook in de kleine luchtvaart!

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019