Jan Cocheret: Oliebollen en Appelflappen

3 januari 2015

Nou, nog een oliebol dan. Of zal ik toch die laatste appelflap pakken. Zo vlak na de jaarwisseling zitten we even in niemandsland. Wat geweest is, is geweest en wat het nieuwe jaar ons zal brengen, blijft voor de meesten onder ons voorlopig nog even in de toekomstmist hangen. De oliebol en appelflap smaken nog goed. Vreemd eigenlijk dat dit soort vette baksels vaak gebruikt worden als eretitel voor sukkels. Of voor mensen die iets anders doen dan dat je van ze verwacht.

Volgens het Aviation Safety Network en een paar andere officiële instanties was 2014 het veiligste luchtvaartjaar ooit, maar natuurlijk was het ook het jaar van de verdwijning van de MH370. Net als de meeste mensen had ik een dergelijk mysterie een jaar geleden voor totaal onmogelijk gehouden. Wat dat betreft ben ik een enorme oliebol. Ik heb zeker niet de pretentie om alles te weten als het over luchtvaart gaat, maar dat een groot verkeersvliegtuig zomaar van de aardbodem zou verdwijnen, was natuurlijk volstrekt onmogelijk. Ik kan het nog steeds niet geloven en ben er van overtuigd dat het vliegtuig dit jaar gevonden wordt. Gevonden moet worden! Hoe komen we anders ooit te weten wat er in vredesnaam gebeurd is?

Gelukkig waren er collega oliebollen die wel precies wisten wat er gebeurd was. De grootste appelflap kwam met zijn theorie op de voorpagina van de oliebollenkrant. Met chocoladeletters werd gemeld, dat de MH370 gekaapt was en werd volgestopt met explosieven. Daarna zou het toestel neerstorten en exploderen in Den Haag, waar op dat moment tientallen wereldleiders confereerden over terroristenbestrijding.

Net voordat de eerste oliebollen uit het vet kwamen en wij ons opmaakten om afscheid te nemen van het veilige 2014 werden we opgeschrikt door de ramp met de AirAsia Airbus. Ik weet niet hoe u de berichtgeving heeft ervaren, maar toen ook dat vliegtuig in eerste instantie weer leek te zijn verdwenen, vond ik de reacties nogal lauw. Weer iets in de buurt van Maleisië, weer plotseling van de radar en de aardbodem verdwenen, been there, done that, en weer over tot de orde van de dag…

De luchtvaartappelflap van de oliebollenkrant kwam gelukkig al snel met de verklaring: 'Het vliegtuig was in een Superstorm gevlogen. Zo'n storm waar alle piloten bang voor zijn en in een grote boog omheen vliegen!' Na meer dan dertig jaar rond de wereld gevlogen te hebben, heb ik al veel voorbij zien komen, maar een Superstorm is ook voor mij iets geheel nieuws. Heb ik toch nog wat geleerd op de valreep van het nieuwe jaar!

Laten we die laatste oliebollen en appelflappen maar lekker opsneukelen en er dan met zijn allen niet alleen ons uiterste best voor doen om 2015 tot een nog veiliger jaar te maken. Laten wij luchtvaartoliebollen en -appelflappen nog weer iets beter ons best doen om in al onze columns en commentaren geen onzin uit te kramen.

Ik wens u in ieder geval heel veel veilige vlieguren, met voldoende beenruimte voor u en de uwen!

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Walter Schut
18 sep 2020 - 16:13
17 aug 2020 - 10:47
28 jul 2020 - 14:40
13 jul 2020 - 13:16
29 jun 2020 - 16:02
Frank Oostdam ANVR
22 jun 2020 - 13:12
19 mei 2020 - 15:34
25 apr 2020 - 13:59
13 mrt 2020 - 17:28
Jan Cocheret
11 mrt 2020 - 16:31
19 feb 2020 - 09:47
31 jan 2020 - 15:15
17 jan 2020 - 17:34
11 jan 2020 - 08:26
Jan Cocheret
8 jan 2020 - 17:12
21 dec 2019 - 00:47
Herman Mateboer
19 dec 2019 - 09:02
Copyright Reismedia BV 2020