Klaas-Jan van Woerkom: Auf Wiedersehen, airberlin

airberlin 737
27 oktober 2017

Passagiers zien vandaag, vrijdag 27 oktober met airberlin een sympathieke luchtvaartmaatschappij verdwijnen. Net als destijds Martinair in Nederland, bood het bedrijf een alternatief voor het toch wat zakelijke en kille imago van Lufthansa. Frivole rode kleuren, enthousiast cabinepersoneel, tot op het laatst vrijwel alle zaken inbegrepen in de ticketprijs en als traktatie zoete chocoladehartjes van Lindt.

Opgezet als Air Berlin, Inc. begon het bedrijf op 28 april 1979 met de eerste vlucht van Berlijn naar Mallorca, uitgevoerd door een Boeing 707. Het bedrijf profileerde zich als vakantievlieger en kwam pas echt tot bloei na 1991, toen Joachim Hunold de luchtvaartmaatschappij overkocht.

De vloot en het netwerk groeiden gestaag en in de loop der jaren werd, mede door de overnames van LTU en LGW, een bedrijf opgetuigd met verre vluchten, Europese bestemmingen en korte routes binnen Duitsland. Berlijn, Düsseldorf en Mallorca waren de grootste hubs.

Helaas komt aan de historie op vrijdag 27 oktober definitief een einde. De strategie om op alle markten actief te zijn bleek steeds lastiger houdbaar en suikeroom Etihad had er genoeg van om jaarlijks miljoenen in het bedrijf te pompen. Lufthansa krijgt nu de vloot en het netwerk in de schoot geworpen.

Niet alleen in Duitsland maar ook in Nederland kon airberlin rekenen op een trouwe aanhang. Met Düsseldorf als sneller en goedkoper alternatief voor Schiphol wist airberlin talloze vakantiegangers en zakenreizigers aan zich te binden. Binnen de reisbranche stond airberlin bekend om het hardwerkende team, dat jaarlijks talloze informatieavonden, evenementen en studiereizen optuigde.

Na het wegvallen van airberlin vullen Lufthansa, Eurowings en Condor het gat dat achterblijft op Düsseldorf, maar toch, het zal anders zijn. Met sentiment koop je uiteindelijk weinig, maar airberlin zal gemist worden. Auf Wiedersehen, fijne reisgenoot.

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2018