Klaas-Jan van Woerkom: Mag het ietsje minder?

Klaas-Jan van Woerkom
23 februari 2024

KLM gooit 100.000 kilo minder overgebleven maaltijden per jaar weg, dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie, zo meldde de luchtvaartmaatschappij begin deze maand. Zo wordt beter ingeschat wat reizigers willen, waardoor de catering per vlucht nauwkeuriger kan worden bepaald. Een mooi bericht en een puike besparing, maar je kunt je afvragen hoeveel tonnen eten er nog wél de kliko in gaan. Veel, kan ik u vertellen, want vanwege strenge regels rond consumptieafval mag niets wat over is van een buitenlandse reis alsnog op een volgende vlucht geserveerd worden. Ook al is het voorverpakt, houdbaar en appetijtelijk qua uitstraling. Opvallend in deze tijd, waarin zo op duurzaamheid wordt gehamerd. Daar moet toch een oplossing voor gevonden kunnen worden, zou je denken? 

extra add 1ste alinea: 
1

Vooral op verre vluchten gaan er wagonladingen aan eten en drinken mee aan boord. In Economy is het vaak ‘chicken or beef’, maar voor de meeste Premium Economy, Business en First Class-passagiers zijn de maaltijdopties vaak een stuk royaler. Een beetje airline biedt keuze uit minstens drie gangen, waarbij ook nog eens gekozen kan worden uit drie of meer varianten van aperitief, hoofdgerecht en dessert. Daar komt vaak nog iets lekkers ‘voor bij de koffie’ achteraan.

Ik weet niet of u wel eens online naar een restaurant speurt, maar zelf kijk ik altijd graag even wat er zoal op het menu staat. Dat principe kan, lijkt mij, eenvoudig worden toegepast op de luchtvaart: stuur elke reiziger 24 uur voor vertrek een mailtje of pushbericht met de beschikbare gerechten op zijn vlucht, laat ‘m alvast een keuze maken, en je hebt precies aan boord wat er gewenst wordt. Aangevuld met kleine snacks, warme broodjes en een selectie aan drankjes, die komen altijd wel op. Bij sommige airlines kan dit overigens, zoals bij Singapore Airlines. Daar gaat het overigens om speciale gerechten buiten het uitgebreide menu om, maar u snapt het idee. Even uitkiezen, selecteren en bevestigen. De cabinebemanning weet waar u zit en wat u heeft besteld.

Niet alleen zorg je er als airline op die manier voor dat je niet met overschotten zit, maar als reiziger krijg je ook niet meer of minder dan wat je wilt. Dat voorkomt dat je als passagier een ongewenst bakje sla naast je kipfilet krijgt, het bordje met gesneden grapefruit dat bij je ontbijt zat met een vies gezicht terug moet geven, of het goedbedoelde kaasplankje na een vullende avondmaaltijd vriendelijke wuivend moet afslaan.

En Europese vluchten dan, waar je (als het al gratis is) meestal niet meer dan een stuk cake of een klef broodje krijgt? Andere oplossing, even simpel. Zet her en der verspreid in de terminal, of desnoods bij elke gate, een soort kiosk neer waar je belegde broodjes, fruit of snacks kunt scoren. Even de boardingspass scannen en je krijgt wat je als reiziger hebt geselecteerd. Geen gratis catering in het aanbod van de airline van uw keuze? Dan gewoon hetzelfde verhaal, maar dan even de pinpas trekken om het gewenste item uit de automaat te halen. De lokale cateraar of AH to Go wil vast graag meedenken.

Punt is natuurlijk wel dat bovenstaande suggesties ook op buitenlandse luchthavens beschikbaar moeten zijn, anders vliegt u met een lege maag terug naar huis. Eventjes internationaal de koppen bij elkaar dus, maar dat is, getuige het jarenlange gehannes met de invoering van uniforme regels rond handbagage, vliegtaksen of één Europees luchtruim gemakkelijker gezegd dan gedaan…

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen