Paul Melkert: Hondenhok

15 november 2020

Tja, ik was er al bang voor in juni. Mag ik herinneren aan mijn column ‘Afblaffen’ van die maand? Daarin stond de blindengeleidehond symbool voor de (KLM-)vlieger. De ’blindengeleidehondenbond’ kwam in deze maand nauwelijks door het stugge sociale vooroordeel heen. Desalniettemin hield die Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers z’n poot aardig stijf.

‘Vliegers willen geen salaris inleveren, zijn arrogant; piloten laten KLM failliet gaan; vliegers verdienen altijd al teveel; zijn eigenlijk alleen maar buschauffeurs’ (het OV wordt dus eigenlijk ook nog eens even fijntjes in de hoek gezet)’. Met grote lust werd er ongenuanceerd op de ‘piloten’ botgevierd in de pers.

En terwijl de aanleiding niets van dat alles was, zo probeerde vakbondsleider Schmid uit te leggen. De 20 procent salarisinlevering van de vliegers wás immers allang overeengekomen met de KLM. Maar dat ging in vooroordeel verdoofde dovemansoren.

Waar ging het nou echt over? Het ging over het kruisje zetten bij de looptijd; maar die was niet concreet. Zie het alsof je met de hele straat bestaande uit zeven verschillende woningen allemaal een gezamenlijke hypotheek via één tussenpersoon afsluit. De offerte van de bank ligt inmiddels op tafel. Iedere woning heeft een andere aflossing. Maar op het laatste moment blijkt dat iedereen nog even snel onder tijdsdruk iets moet accorderen. Namelijk dat de tussenpersoon bepaalt wanneer je het laatste deel van je aflossing mag betalen. Dan moet je dus rente blijven betalen voor de duur die de tussenpersoon tot in lengte van jaren kan rekken. Dat is best wel raar. En dáár ging het om. De VNV was de enige die daarover iets concreets gedefinieerd wilde zien vóór ze ging tekenen. En dat is niet vreemd bij een hoge hypotheek. Het is een fors contract en daar horen geen willekeurige open eindjes in te zitten, da’s alles wat er speelde. Hadden die andere bonden dat eigenlijk ook niet voor hun leden moeten aankaarten?

Eigenlijk kan er geen mooier bewijs zijn dat u aan boord bij die vliegers in goede handen bent. Ze blijven de zaken eigenwijs helder zien en laten zich niet gauw gek laten maken door subjectieve druk die er op ze gelegd wordt. Dé goede mentaliteit voor veiligheid.

Ben intussen benieuwd hoe dat zou gaan als buschauffeurs en vliegers een maandje van functie zouden wisselen. Lijn 20 komt vast wel goed op zijn eindbestemming, maar ik hoop dat er met de KL641 toch maar een blindengeleidehond mee gaat.

Paul Melkert

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

15 nov 2020 - 11:44
30 okt 2020 - 17:28
Frank Oostdam ANVR
8 okt 2020 - 18:10
2 okt 2020 - 10:21
Walter Schut
18 sep 2020 - 16:13
17 aug 2020 - 10:47
28 jul 2020 - 14:40
13 jul 2020 - 13:16
29 jun 2020 - 16:02
Frank Oostdam ANVR
22 jun 2020 - 13:12
19 mei 2020 - 15:34
25 apr 2020 - 13:59
13 mrt 2020 - 17:28
Jan Cocheret
11 mrt 2020 - 16:31
19 feb 2020 - 09:47
31 jan 2020 - 15:15
17 jan 2020 - 17:34
11 jan 2020 - 08:26
Copyright Reismedia BV 2020