Rob Somsen: Piloten spelen met vuur

28 juni 2015

Ondanks de stilzwijgende afspraak dat er eind juni een akkoord zou liggen tussen de pilotenbond VNV en de KLM-directie is er nog steeds geen overeenstemming over een versoberde cao voor de best betaalde beroepsgroep binnen de luchtvaartmaatschappij. Het is inmiddels voldoende bekend dat als er geen akkoord met de piloten ligt, het cao-akkoord met de overige vakgroepen niet van kracht is.

Met het overgrote deel van het personeel is er immers al maanden een commitment om met minder genoegen te nemen en om daarmee de maatschappij te helpen in de strijd om het zekerstellen van haar bestaansrecht. Een strijd die steeds uitdagender wordt omdat de goed georganiseerde pilotenbond het bedrijf in haar greep houdt.

Niet alleen binnen het Nederlandse deel van Air France-KLM vormen de vliegers op dit punt een molensteen om de nek van de maatschappij. Bij zustermaatschappij Air France moet zelfs de rechter eraan te pas komen om de beroepsgroep te dwingen akkoord te gaan met wat beter is voor hun werkgever. Afgelopen vrijdag liep de Air France-directie een deuk op bij de hoge rechter en moet dus van voor af aan begonnen worden.

De Nederlandse pilotenbond VNV blijft in deze solidair aan de Franse collega's en onderhandelt inmiddels al tien maanden met de Nederlandse directie. Een wrang gegeven als je weet dat de techneuten al lang akkoord zijn gegaan met maatregelen, zoals een vrijwillige vertrekregeling. Ook het cabinepersoneel heeft, weliswaar met het nodige voorbehoud, op transparante wijze gecommuniceerd dat zij het bedrijfsbelang wil dienen. Omgerekend levert het akkoord met de cabinebonden een besparing van 200 FTE op voor KLM.

De VNV wil naar Amerikaans model aandeelhouder worden van KLM, zodat er in tijden van absolute voorspoed kan worden gecasht. Maar die tijden komen er niet meer voor de KLM als besparingen uitblijven. Tenzij er enkele wonderen gebeuren, bijvoorbeeld dat de Golfcarriers hun hand overspelen, Aziatische carriers met duurbetaald personeel gaan werken en low cost carriers het voor gezien houden. Maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

Het besluit van de directie om vluchten te schrappen vanaf komende winterdienstregeling is niet de eerste stap om aan te geven dat het serieus is. Het schrappen van nog meer vluchten vormt een volgende stap. Hierdoor zijn er minder toestellen en mensen nodig, komen verdere investeringen in het product onder druk te staan en raakt de maatschappij bestemmingen kwijt. En dat doet weer afbreuk aan het omvangrijke KLM-netwerk.

De bereidheid is er bij de piloten om in te leveren en de productiviteit te verhogen, daarvan ben ik wel overtuigd. Alleen het tot het gaatje dooronderhandelen en de maatschappij nog verder met de rug tegen de muur te zetten is onverantwoord voor een beroepsgroep die slechts tien procent van het personeelsbestand uitmaakt.

Het tot diep in de nacht onderhandelen in de huidige hitte zou nu zijn langste tijd moeten hebben gehad om te voorkomen dat de vlam echt in de pan slaat.

Rob Somsen
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Frank Oostdam ANVR
8 okt 2020 - 18:10
2 okt 2020 - 10:21
Walter Schut
18 sep 2020 - 16:13
17 aug 2020 - 10:47
28 jul 2020 - 14:40
13 jul 2020 - 13:16
29 jun 2020 - 16:02
Frank Oostdam ANVR
22 jun 2020 - 13:12
19 mei 2020 - 15:34
25 apr 2020 - 13:59
13 mrt 2020 - 17:28
Jan Cocheret
11 mrt 2020 - 16:31
19 feb 2020 - 09:47
31 jan 2020 - 15:15
17 jan 2020 - 17:34
11 jan 2020 - 08:26
Jan Cocheret
8 jan 2020 - 17:12
Copyright Reismedia BV 2020