Innsbruck in zijn nopjes met de vele Nederlandse skiërs

16 december 2012 - 13:33

INNSBRUCK - Een Boeing 737-800 van Transavia uit Rotterdam stroomt leeg op Flughafen Innsbruck. Directeur Reinhold Falch van de luchthaven wrijft in zijn handen. "Weer een lading Nederlanders", jubelt hij. Hoewel het nog vroeg in het wintersportseizoen is zitten de inkomende vliegtuigen van Transavia al goed vol.

Innsbruck is voor Transavia (en andere carriers) de belangrijkste luchthaven voor de aanvoer van vakantiegangers op zoek naar de sneeuw. En sneeuw ligt er! Vooral in de hogere delen van de bergen die de stad omringen ligt een pak van tientallen centimeters.

Crisis
Ondanks de financiële crisis in Europa ziet Falch het aantal buitenlandse reizigers dat naar zijn luchthaven komt voor de wintersport groeien. Nederlanders en Britten blijven in groten getale per vliegtuig naar Tirol komen. De luchthaven kan dat best gebruiken, want het aantal binnenlandse passagiers loopt terug. Op de enige route in Oostenrijk, naar Wenen, vlogen tot voor kort twee maatschappijen: Austrian en Niki. Nu is alleen Lufthansa-dochter Austrian overgebleven, met vijf vluchten per dag.

"De capaciteit is aanzienlijk lager en dat merken we in de aantallen passagiers", zegt Falch. In 2010 zat Innsbruck nog boven de 1 miljoen passagiers, vorig jaar daalde dat naar 997.000 en over 2012 zal de daling verder gaan. "Al is het niet veel lager", verzekert Falch.

Transavia groeit juist op Innsbruck en op andere luchthavens in wintersportgebieden. De 'groene' maatschappij, een volle dochter van KLM, maakte vrijdag melding van een spectaculaire toename van 25 procent in 2011-2012 in het aantal ‘winter-passagiers’. Ook de komende winter lijkt die stijging zich door te zullen zetten. Vooral de vraag naar de short skibreak stijgt, zegt een woordvoerder van Transavia. Zo vervoert Transavia in de aanstaande kerstperiode weer twaalf procent meer reizigers naar Innsbruck en Salzburg dan in 2011. Op vier van de vijf Nederlandse grote luchthavens - Schiphol, Rotterdam, Eindhoven en Groningen - worden vluchten naar deze twee Oostenrijkse bestemmingen aangeboden. "De Nederlanders hebben het gemak van het vliegtuig ontdekt voor hun sneeuwvakantie", zegt Reinhold Falch. "Je hoeft niet tien uur in de auto te zitten en bent dus veel eerder en veiliger op je bestemming, zodat je langer van de sneeuw kunt genieten. En het is niet duurder." Transavia zegt dat de prijzen voor een ticket beginnen bij 55-60 euro voor een enkele reis. Wie op de site gaat zal dat bevestigd zien: een retourprijs Rotterdam-Innsbruck rond de 120 euro is ruim voorradig.

Belgie
Reinhold Falch heeft al weer een volgende doelgroep op het oog: de Belgen. Er bestaat geen verbinding tussen Belgische luchthavens en Innsbruck, terwijl er wel veel Belgen komen skiën. Falch: "Die komen dus allemaal nog met de wagen. We praten met Brussels Airlines om te kijken of zij naar hier willen vliegen. Maar het is ook mogelijk dat Belgen via Eindhoven of Rotterdam met Transavia naar Innsbruck vliegen." Woordvoerder Désirée Breedveld van Rotterdam Airport bevestigt dat haar luchthaven de Belgen wil 'lokken', voor winter- èn zomerbestemmingen. Breedveld: "Rotterdam Airport ligt op minder dan een uur rijden voor veel mensen uit Vlaanderen. Met de hogesnelheidstrein ben je nu zelfs in een half uur van Antwerpen op Rotterdam Centraal, waar je op de bus of de metro naar de luchthaven kunt stappen."

Rotterdam Airport is in overleg met Belgische touroperators om te kijken hoe passagiers uit Vlaanderen het beste naar Rotterdam The Hague Airport kunnen worden gehaald.

Door Lolke van der Heide

De winter begint goed voor Transavia

Finnair A350
09-04-2024, 12:34
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen