Arnold Burlage: Lachen

Arnold Burlage
31 oktober 2014

Keek op de Week...Zo luidde ooit de titel van één van de vele succesvolle tv programma's van Kees van Kooten en Wim de Bie, wellicht meer bekend van het al eveneens populaire Simplisties Verbond. De afgelopen week kwamen de herinneringen aan die 'must see' tv-programma’s herhaaldelijk tot leven.

Hoe ernstig de situatie ook, de ontwikkelingen rond Air France-KLM en vooral rond KLM beginnen langzaam maar zeker op de lachspieren te werken. Eerst was er de belangrijke ‘board meeting’ in Parijs, waar onder meer KLM president-commissaris Hans Smits het vuur aan de schenen gelegd zou worden vanwege zijn nogal inquisitie-achtige aanpak waarop Camiel Eurlings op staande voet werd ontslagen.

Het zal je ook maar gebeuren dat er op een regenachtige woensdagmiddag twee mannen, dit keer niet gekleed in leren jasjes, je kantoor binnenstappen met de mededeling: “Camiel, we gaan je contract in april 2015 niet verlengen en willen dat je vandaag al opstapt…” Einde mededeling. Pasjes inleveren, de leaseauto per 31 oktober en wegwezen.

Goed, Camiels optreden als president-directeur was, volgens velen, niet sterk. Zijn Waterloo zag iedereen dichterbij komen. En dat hij de Kerstmis bij de KLM hooguit nog als passagier zou halen, stond voor insiders vrijwel vast. Maar rechtvaardigde dat de brute overval van president-commissaris Hans Smits, vergezeld van een collega-commissaris?

De board meeting in Parijs had duidelijkheid moeten brengen. Maar de deur bleef dicht, de duidelijkheid bleef uit. En dus gaat het speculeren door. Was er wellicht meer aan de hand dan het niet naar verwachting functioneren? Was er een acute aanleiding om de KLM-topman er op deze manier bijna letterlijk en figuurlijk uit te schoppen? Inmiddels circuleren daarover de wildste verhalen. Wie het weet, mag het zeggen. De wetten van de jungle zijn gaan gelden.

Hoe het ook zij, de aanpak is iedere onderneming en dus zeker ook KLM onwaardig. Het deed en doet de Koninklijke ernstig schade. Een rondje langs vooraanstaande CEO's leidt tot dit unanieme oordeel. En tot de conclusie dat de president-commissaris alsnog met argumenten voor de draad moet komen. Of moet aftreden. Als dat beide niet gebeurt, zou een onderzoek moeten worden afgedwongen. In het belang van KLM, Camiel en feitelijk de hele ondernemerswereld.

Zijn hier regels geschonden, is hier iemand onnodig beschadigd of - de andere kant van de medaille - is de KLM door de voormalig minister van Verkeer en Waterstaat ernstig in het diskrediet gebracht? Het achterhalen van de waarheid mag niet aan speculeren worden overgelaten.

O ja, en dan waren natuurlijk afgelopen week ook de derde kwartaalcijfers van Air France KLM om te huilen. Nou ja, niet echt een nieuw of onverwacht beeld in de internationale luchtvaart. Sterke bestuurders kwamen tot nu toe dan vrijwel altijd met een uitgestippelde koers en maatregelen om zelfs de zwaarste dip te boven te komen.

Ook de top van Air France KLM en de kersverse nieuwe KLM-CEO Pieter Elbers stelden maatregelen in het vooruitzicht. Welke? Kunnen we nog niet zeggen, was het raadselachtige antwoord tijdens telefonische persconferenties, die in elk geval alle ‘body language’ bij de beweringen verborgen hielden.

Al enkele jaren gebeurt bij de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie hetzelfde. Maatregelen aankondigen, zonder die concreet te noemen, dus met een open eind. Wat dat betreft werden deze week de woorden van de president van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, Steven Verhagen, opnieuw bittere praktijk: “We hebben het gevoel dat we moeten meewerken aan een oplossing voor een probleem dat we nog niet kennen.”

Afwachten dus maar... Wel massa-ontslagen, geen massa-ontslagen. Wel bedrijfsonderdelen verkopen, niet verkopen. Voor wie het naadje van de kous wil weten, zijn de deuren voorlopig gesloten. Dus vooral mond houden voor wie niet weet waarover het nu precies gaat.

Zouden analisten dan toch gelijk hebben dat de tot nu toe zwakke top van Air France KLM, zonder visie, zelf niet weet waarheen het moet met de maatschappij? Eén ding lijkt vast te staan, de onrust bij de vliegreus is nog lang niet verdwenen en zal alleen maar nog groter worden. En dat is in niemands belang.

Snel duidelijkheid is daarom een belangrijke eerste stap voor herstel - of is het redding - van Air France KLM. “In het belang van je eigen bestwil…” zeiden Koot en Bie ook ooit eens. En iedereen moest daarom lachen.

Arnold Burlage
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen