LVNL: extra trainingen na start vanaf taxibaan op Schiphol

21 december 2011 - 13:14

SCHIPHOL - Na een incident in 2010 waarbij een vliegtuig opsteeg van de taxibaan Bravo in plaats van de Zwanenburgbaan (36C) op Schiphol, heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) extra trainingen ingelast voor haar verkeersleiders. Dat maakte LVNL woensdag bekend in reactie op een rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

De raad deed onderzoek naar het incident en concludeerde dat de luchthaven en de Luchtverkeersleiding niet berekend zijn op fouten van piloten tijdens het taxiën. LVNL deelt de mening van de Onderzoekraad.

Direct na het incident stelde de LVNL een intern onderzoek in. Daaruit is een aantal maatregelen voortgekomen, aldus een woordvoerder. Zo krijgen luchtverkeersleiders een aanvullende training in simulatoren. Daarbij ligt extra nadruk op de plaatsen op de banen waar verwarrende situaties kunnen ontstaan. Een tweede extra training begint volgend jaar. Die richt zich op de procedures die gelden bij de overgang van verkeer van de taxibaan naar de startbaan.

LVNL en Schiphol nemen de aanbeveling van de raad ter harte om een risicoanalyse uit te voeren voor taxiënde vliegtuigen in de buurt van start- en landingsbanen. Ook doen beide bedrijven onderzoek naar de effecten van het gebruik van bepaalde opritten naar de startbanen in het donker.

De luchthaven benadrukt woensdag dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat jaarlijks een audit uitvoert waaruit blijkt dat de infrastructuur van Schiphol aan alle eisen voldoet. "Na het incident op de taxibaan hebben zowel Schiphol als de Inspectie Verkeer en Waterstaat een onderzoek gedaan naar de inrichting van de luchthaveninfrastructuur. De uitkomsten gaven geen aanleiding voor Schiphol om aanpassingen te doen.''

Onderzoeksraad: Schiphol niet berekend op fout taxiënde piloot

(c) ANP

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen