Minder cabinepersoneel nodig op langere KLM-vluchten

12 januari 2018 - 14:56 | Door: 
Niek Vernooij
| Foto: KLM

AMSTELVEEN - Op intercontinentale KLM-vluchten zal voortaan een bemanningslid minder meevliegen. Dat is een van de afspraken van het cao-akkoord tussen KLM en vakbond VNC. Het crewlid minder is volgens de VNC mogelijk door een aangepaste werkwijze en een efficiëntere werkverdeling, in combinatie met een nieuw product in Economy Class.

Het feit dat er toch minder cabinepersoneel meegaat op lange KLM-vluchten leidt tot kritische reacties bij FNV Luchtvaart. De vakbond heeft het akkoord met een negatief advies ter stemming voorgelegd aan haar leden.

Maar volgens KLM is de overeengekomen efficiëntere werkverdeling nadrukkelijk iets anders dan de -1CA maatregel, de eenzijdig door KLM ingevoerd maatregel waardoor er op lange vluchten een lid van de cabin crew minder meevloog. VNC communiceerde in eerste instantie dat de -1CA maatregel van tafel was. Volgens de bond was dat “een formulering die vragen opriep”.

De bond benadrukt dat het in de onderhandelingen door beide partijen een kwestie van geven en nemen is geweest. “Het resultaat is een nieuwe CBS (cabinesamenstelling, red.) in combinatie met een werkbare situatie aan boord. Dit ontstaat door een ander product te introduceren in de M-class (Economy, red.) waar zowel de groepscommissie als de vakbonden inspraak in zullen gaan krijgen. Het nieuwe product inclusief de werkwijze valt niet te vergelijken met wat de crew nu aan boord doet.”

Door de aangepaste service ontstaat volgens de VNC een werkbare en efficiënte werkmethodiek die een kortere doorlooptijd van de service bewerkstelligt. "Niet langer halve karren overal en nergens aan boord die over de M-class crew verdeeld moeten worden. Iedere Cabin Attendant krijgt een trolley met maximaal 52 plateau’s en iedere purser maximaal 26."

Keiharde voorwaarde
De gehate -1CA maatregel maakt hiermee plaats voor een variant waarbij de "keiharde voorwaarde" is vastgelegd dat die aanpassing van de CBS alleen kan worden gerealiseerd in combinatie met een aanpassing van de service en de werkmethodiek, stelt de VNC. “Zo wordt de werkbaarheid zeer zeker verbeterd en is er een werkdrukverlaging ten opzichte van de huidige -1CA maatregel.”

Volgens KLM wordt op deze wijze, net als eerder door grondpersoneel en piloten, ook door de cabinebemanning een evenredige bijdrage geleverd aan de doelstellingen van Perform 2020. “Het akkoord is een belangrijke basis om weer samen verder te bouwen aan een gezonde toekomst van KLM, goed voor medewerkers en passagiers.”

KLM hoopt dat ook de leden van het FNV het akkoord zullen omarmen, maar de vakbond is duidelijk in het negatieve advies. "Het ontbreekt aan harde garanties over de werkdruk en de werkbaarheid aan boord."

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen