
Werken in ‘de toren’ was altijd al een droom van Shavon Gallant (31). Jarenlang zag hij de luchtverkeersleiders vanaf een afstand werken toen hij bagage versjouwde. En nu zit hij daar zelf als verkeersleidingsassistent. “Ik werk op Groningen Airport Eelde, maar zit nu bij LVNL in de opleiding tot Verkeersleidingsassistent/Outbound Planner op de Schipholtoren,” vertelt hij enthousiast.
Besluitvaardigheid zit in het DNA van de verkeersleidingsassistent. “Ik begon dertien jaar geleden in de luchtvaart te werken, bij KLM. Altijd al keek ik met grote interesse naar de toren. Vanuit de hal – waar ik met bagage aan de slag was – zagen wij deze altijd staan. Eerst heb ik nog bij de de-icing afdeling gewerkt als pad controller, en zorgden we voor doorstroom. Vanuit daar legde ik ook voor het eerst contact met de toren.”
Van Eelde naar Schiphol
Zijn vorige functie beviel Shavon erg goed, maar de uitdaging lonkte. Hoe hij uiteindelijk zelf in de toren belandde? “Door te reageren op een vacature van LVNL! Toen ik die voorbij zag komen dacht ik: “Wauw, hoe vet zou het zijn als ik daar kan komen te werken.”
En die droom werd werkelijkheid. “Ik geniet echt van m’n werk. Zo heb ik nooit het idee dat ik naar werk ga, maar dat ik bezig ben met m’n passie. Alles wat er gebeurt krijg ik mee en ik mag alles aansturen en controleren. Die verantwoordelijkheid is geweldig. En als ik naar buiten kijk… zie ik vliegtuigen – wat wil je nog meer.”
Momenteel werkt Shavon nog in Eelde, maar hij zit in opleiding op de toren op Schiphol. Zijn de verschillen groot? “In de basis wordt hetzelfde van je verwacht. Alleen bij Schiphol is het constant drukker, met piekuren waarop je kunt anticiperen, waar het in Groningen juist ineens heel druk kan worden zonder dat je het verwacht. Daar komt ook een stukje creativiteit bij kijken.”
Stressmanagement
Kunnen omgaan met stress is dan ook wel een vereiste als verkeersleidingsassistent, toch? “Zeker! Er gebeurt van alles tegelijkertijd: een piloot vraagt om routeklaring, mensen van de havendienst bellen voor informatie en voertuigen rijden over de taxibaan. Daar krijg ik een kick van! Juist in een drukke situatie je prioriteitenstelling op orde hebben en de rust bewaren… dat is tof!”
Hoe ziet een dag in de toren op Groningen Airport Eelde er voor Shavon zo ongeveer uit? “We zitten daar met z’n drieën. Links zit de torenverkeerleider en rechtsachter mij de radarverkeerleider. Ik zit letterlijk en figuurlijk tussen hen in – als een spil in het web. Ik coördineer vliegend verkeer met centers om ons heen, zoals defensie. En als er een ongeluk gebeurt, sla ik alarm.”

Torenhoge ambitie
Nu Shavon in de toren zit, is het nog niet gedaan met zijn ambities. En gelukkig mogen die er volop zijn. “We zijn een breed bedrijf waarbij je echt alle kanten op kunt gaan. Ook het samengaan van militaire en civiele luchtverkeersleiding biedt vele mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en verder door te groeien.”
Zelf ziet hij zich op de lange termijn, na een paar jaar ervaring opgedaan te hebben als verkeersleidingsassistent op Schiphol, nog opklimmen tot ground controller op Schiphol. In die functie ben je verantwoordelijk voor het veilig begeleiden van vliegtuigen en andere voertuigen op de luchthaven, buiten de start- en landingsbanen. “Of als luchtverkeersleider achter de radar. Ja dat zie ik wel voor me! Ik vind het leuk om stap voor stap te groeien. En als het ‘einddoel’ bereikt is, kan ik daarnaast nog helpen bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van nieuwe systemen of als instructeur aan de slag gaan. De mogelijkheden zijn eindeloos – en dat maakt het werk extra mooi.”
Dit artikel is eerder verschenen in het Career Experience Magazine, dat hier gratis te lezen is. Wil jij ook bij de luchtverkeersleiding werken? LVNL is met een eigen stand aanwezig op de Career Experience, op 20 september in de Van Nellefabriek in Rotterdam, om al je vragen te beantwoorden. Via de website kun je je kosteloos aanmelden voor dit evenement.











































































Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.