Jan Cocheret: Lokale wijsheden

Jan Cocheret
6 december 2015

Ik droom bijna nooit, maar af en toe heb ik een nachtmerrie. We zijn net geland op een of ander vliegveld en ik taxi rustig naar onze parkeerplaats. De motoren gaan af en we doen de 'shutdown checklist'. De deuren gaan open en dan gebeurt het. De lokale luchtvaartpolitie komt de cockpit binnen: "Can you come with us. You violated local rule 2015/2345-678 ABXYZ!"

 

"But I don't know this rule", zeg ik beleefd en voorzichtig. Ik probeer te begrijpen waar het over gaat. De geuniformeerde brigade kent geen pardon: "You should know! It is in your flight information page 184 and in the airport information page 12."  Meestal is dat het moment dat ik zwetend wakker word en me realiseer dat het een droom was.

Als je de wereld overvliegt dan word je iedere keer weer geconfronteerd met het feit dat luchtvaart in ieder land op dezelfde manier georganiseerd is, maar dat de regeltjes bij sommige vliegvelden toch weer net even anders zijn. Als je naar Tokio vliegt, dan kan de verkeersleiding van Narita zo maar zeggen dat je de 'Gear Down procedure' moet volgen. Nu doe je het landingsgestel altijd uit voordat je gaat landen en eigenlijk mag je overal zelf weten wanneer je dat doet, maar in Tokio moet dat bij de banen waar de 'Gear Down procedure' wordt toegepast, uiterlijk twintig kilometer voor de landing gebeuren.

In New York gelden afwijkende regels voor de landing op sommige landingsbanen en net als op de meeste andere Amerikaanse vliegvelden wijkt de routeklaring die je voor iedere vlucht krijgt subtiel af van de routeklaringen die je in Europa of Azië krijgt.

Op bijna alle vliegvelden ter wereld weet de verkeersleiding precies waar je na de landing gaat parkeren, maar in Kaapstad moet je dat na de landing zelf aan de verkeersleiding vertellen. Dan moet je voor de landing niet vergeten via de radio  aan de afhandelaar te vragen waar ze je willen hebben.

De meest wonderlijke afwijking van de wereldstandaard zijn de pushback regels in  Hongkong. De eerste beweging van iedere vlucht is bijna altijd de pushback, het terugduwen van het vliegtuig vanaf de pier. Over de hele wereld krijg je zoiets te horen als: "You are cleared for the pushback, facing North" waarbij de neus van het vliegtuig na de pushback naar het noorden wijst.

Zo niet in Hongkong, daar krijg je te horen: "You are cleared for the pushback BLUE" of "RED" of "GREEN". Iedere kleur betekent iets anders en dat moet je wel eerst even opzoeken in de vaak tientallen pagina's van de vliegveld informatie. Misschien is de Hongkong methode wel de allerbeste manier om het vliegtuig na het terugduwen de juiste kant op te krijgen, maar als je de enige bent in de hele wereld dan zorgt dat voor verwarring.

Overigens heeft ook Schiphol een totaal afwijkende methode voor het aangeven van de richting voor de pushback, maar daar hebben we als Nederlandse vliegers natuurlijk helemaal geen moeite mee.

Het blijft ongetwijfeld een mooie droom dat alle vliegvelden in de hele wereld volgens dezelfde regeltjes opereren. Tot dat moment blijven wij ons best doen en voor iedere landing alle locale afwijkingen doornemen. Al ben ik bang dat mijn nachtmerries nog lang niet voorbij zijn.

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017