Jan Cocheret: 'Vriendelijke veiligheid'

17 juli 2010

Zie ze daar eens lopen in hun rode, groene of blauwe pakjes. Kleurige hoedjes en zijden sjaals. De mannen strak in het pak, soms met een pet op het vers gekapte hoofd. Gouden strepen en glimmende naambordjes. Het is de drukste dag van het jaar en straks ontvangen ze hun gasten in de cabine van hun vliegtuig. Met een glimlach wijzen ze iedereen de kortste weg naar zijn stoel.

Kinderen krijgen een aai over de bol en mensen met vliegangst worden gerustgesteld. Het is vijf minuten voor vertrek, de video met informatie over vliegveiligheid wordt gestart. De deuren gaan dicht en het vliegtuig komt in beweging. Nog een laatste controle om te kijken of alles en iedereen wel vast zit. Het geluid van de motoren is nu goed te horen. Je wordt in je stoel gedrukt, we gaan steeds harder.

Dan is het zover, de voorkant van het vliegtuig gaat omhoog en als we eenmaal vliegen, mogen we door naar het volgende hoofdstuk. In de vliegtuigkeukentjes is het een gekkenhuis. De ene helft van de crew bereidt de maaltijden voor terwijl een paar andere collega's al door het gangpad lopen met de drankjes. Het videosysteem wordt geactiveerd en de toiletten gecontroleerd.

Dan is er onverwachte turbulentie en het lampje 'riemen vast' floept aan. Het gaat behoorlijk tekeer en de service moet gestaakt worden. Een passagier loopt rood aan en schreeuwt tegen de jongste stewardess, die toevallig langsloopt: "Wat is dat voor gezeik, krijg ik niets te eten?"

Vriendelijk en geroutineerd gaat ze naast de man op haar hurken zitten en weet hem met een paar woorden gerust te stellen. Gelukkig kan de service al snel weer opgepakt worden. Er gebeurt veel tijdens de vlucht, maar het valt de passagiers niet op. De meesten lezen, kijken een film of vervelen zich. Ook in de cockpit weten we vaak niet wat er zich in de cabine allemaal afspeelt. Wat we wel weten is dat de cabinebemanning een onmisbaar deel van het team is. Samen volgen we de steeds terugkerende trainingen om in een noodsituatie onmiddellijk paraat te staan. Van reanimatie tot branden blussen en rollenspellen in noodsituaties.

Vliegtuigpassagier willen service, beenruimte en op tijd vertrekken, maar uiteindelijk willen we allemaal heelhuids aankomen. Als het dan een keertje tegenzit, dan mogen we in onze handjes knijpen dat al die leuke jongens en meisjes van het cabinecorps uitstekend zijn opgeleid en precies weten wat er in een noodsituatie moet gebeuren.

Denk daar maar eens aan als u weer in een vliegtuig zit en toch even niets te doen heeft. Als we in de luchtvaart ergens keihard aan werken dan is het wel om u een rustige, soms zelfs saaie, maar altijd veilige reis te bezorgen.

Prettige vlucht!

Jan Cocheret

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen