
Na 34 jaar met allerlei Boeings voor vier verschillende airlines gevlogen te hebben, mag ik sinds 2019 mijn pilotenpensioen uitstellen bij Flexjet. Dit Amerikaanse bedrijf is met meer dan 300 zakenjets en 1.700 piloten één van de grootste zakenmaatschappijen ter wereld. Er ging een wereld voor me open. Een wereld die ik niet kende, en ik heb een donkerbruin vermoeden dat er heel wat mensen op aarde rondlopen die net als ik totaal geen weet hebben van wat er zich afspeelt op het gebied van vliegreizen in de wondere wereld van de ‘rich and famous’. Want over die wereld gaat het. Al is het beduidend meer ‘rich’ dan ‘famous.’
Als piloot is dit verreweg de mooiste baan die ik ooit gehad heb. Het werk in de cockpit van een achtpersoons zakenvliegtuig is weliswaar precies hetzelfde als het besturen van een Boeing, maar verder is alles anders.
Om te beginnen is het iedere dag weer een verrassing waar we nu weer naartoe gaan. We komen niet allen op de grootste vliegvelden, maar ook op de allerkleinste. Net als een Uber-chauffeur hebben we een app waarin we ons vliegprogramma kunnen zien. Vandaag gaan we eerst naar Chicago om tech-CEO Mr. X weg te brengen naar San Francisco. Daarna gaan we leeg naar een klein vliegveldje net ten noorden van Vancouver in Canada om de familie Y naar Aspen in de bergen van Colorado te vliegen. Het werk is super dynamisch en je moet voortdurend het hele plaatje in de gaten houden. De vliegtechnische zaken, het weer, maar ook de zorg voor de passagiers. Wij controleren of de juiste catering aan boord is gebracht en of de auto weer klaar staat voor onze passagiers als we geland zijn. Na iedere vlucht maken wij het vliegtuig ook weer schoon, inclusief de wc. Het klinkt misschien gek, maar zelfs dat vind ik leuk om te doen.
De zakenjet is de meest efficiënte en relaxte manier om door de lucht van A naar B te komen. Je bepaalt zelf wanneer en vanaf welk vliegveld je vertrekt. Daarna vlieg je rechtstreeks naar je bestemming. Zelfs in zeer afgelegen gebieden is altijd wel een bruikbaar vliegveld in de buurt van de gewenste bestemming te vinden. Vijf minuten voor vertrek arriveer je op het vliegveld, je hoeft nooit meer te wachten, niet over te stappen, je hebt lekker de ruimte en iedereen is aardig tegen je. Elke passagier die een keer op deze manier gevlogen heeft, wil nooit meer anders. Je moet het natuurlijk wel kunnen betalen, want het is allemaal niet goedkoop.
Ieder mens kiest zijn eigen manier van leven en dus ook van reizen. Wie bepaalt of een reis noodzakelijk is? En wie bepaalt met welk vervoermiddel die reis uitgevoerd gaat worden? Wie mag bepalen hoe groot je huis moet zijn en of je in een Rolls-Royce of een Bugatti van een miljoen euro mag rijden? Mag je eigenlijk wel een superjacht met twaalf man personeel bezitten of een Louis Vuitton-tas van drieduizend euro kopen? Laten we eerlijk zijn, het zijn allemaal dingen die de meeste mensen op deze aardbol best graag zouden willen. Als ze het geld ervoor hadden.
Ik ben heel blij dat er zoveel mensen in staat zijn om te genieten van onze ultieme vorm van luchtvervoer en laten we vooral hopen dat het nog veel meer mensen gaat lukken om zich aan te sluiten bij de rijken der aarde. Ik zal onze gasten in ieder geval blijven verwelkomen met de grootste glimlach die ik heb.
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.