KLM: Hongkong - Amsterdam, 5 april 2012

27 april 2012

Op 5 april vloog ik met de KLM (KL 890 van 22.55 uur) van Hongkong terug naar Amsterdam Schiphol. Ik had thuis, 3 weken voor mijn reis al een “economy plus stoel” met meer beenruimte voor 75 Euro extra geboekt. Ook de stoel 16C had ik al vastgelegd. Na een dagje verpozen (ik kwam ’s morgens vroeg vanuit Auckland met Air New Zealand) in Hong Kong kwam ik ’s avonds op het grote vliegveld van Hong Kong weer aan.

Ik kreeg mijn boardingcard niet uit de self-service machine. Ook het kleine Chinese mevrouwtje lukte het niet. Zij verwees mij door naar de balies. Hier kreeg ik te horen dat de KLM haar origineel bedoelde 747 had moeten wisselen voor een andere zonder “Economy plus” stoelen. Ik kreeg ( en anderen met mij) nu een stoel in de businessclass (1B, voor in de neus van de 747-400) maar wel met economy sevice!

Niets mis mee ’s nachts probeer je te slapen en dan zo gemakkelijk mogelijk! De service was dus inderdaad gewoon, de ruimte fantastisch! De bemanning heel aardig! Het filmaanbod is prima. Weer een tweetal Nederlandse films kunnen kijken die ik gemist had. De vlucht duurde heel lang, ruim 13 uur door de sterke tegenwind.

Bij het uitserveren van de maaltijd gooide per ongeluk de steward een glaasje water over mij heen. (kan gebeuren en verder geen probleem). ‘s Nachts nog gezellig een half uur met deze man staan kletsen over de verschillende frequent flyer programma’s (mijn favoriet blijft toch Miles&More van de Lufthansa. Mooie cadeaus (Zonder bijbetalen!) of tickets net zo als bij het Flying Blue van de KLM).

De steward werd op een gegeven moment door de strenge purser tot de orde geroepen en werd aan het werk gezet! Bij het ontbijt gebeurde hetzelfde: weer water over mij heen (nu slechts een paar spatten). De man zat er mee. We waren er beide over eens dat het zijn dag (nacht) niet was.

Vlak voor de landing bracht hij mij een zakje om het goed te maken! En ja, daar zat mijn lang gekoesterde wens van een KLM Delfsblauw huisje in! Nu was het businessclass gevoel van de lange afstand compleet. Het huisje staat nu keurig op de schoorsteen!

De vlucht verdient een dikke 9! ‘Welkom thuis’, zoals de KLM ooit adverteerde op de TV.

E. Niemeijer

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen