
Enige verbazing maakte zich van mij meester toen de partijleider van de zandstrooiwagen destijds dat potje Appelmoes demonstratief ophief. Op Oost-Indische wijze vroeg hij zich af waarom exact hetzelfde potje van Martine Bijl in Nederland zogezegd onverklaarbaar veel duurder was dan in België, de kiezer hiermede behendig manoeuvrerend naar een conclusie als zouden ondernemers in Nederland zakkenvullers zijn die dan - vanzelfsprekend door zijn partij - aangepakt zouden worden.
Wat hij er niet bij vertelde is dat het appelplezier vóórdat het op dat beruchte tafeltje in het veld komt, gezegend is met de duurste accijns op transport, de hoogste BTW, de hoogste verbruikersbelastingen en algemene belastingenhogingen die met steun van dezelfde partij in zijn doorgevoerd.
De verontwaardiging is nét zo selectief als van de groenlinkse partijleider, voorvechter van ons stikstofbeleid en halvering van de veestapel, die zich afvraagt waarom de melk in Nederland zo duur is geworden. Deze partij was overigens ook pleitbezorger voor de ondoordachte verhoging van de tabaksaccijns, waardoor Nederland nu jaarlijks een half miljard rechtsreeks in de Duitse fiscus injecteert, zo becijferde branchevereniging VSK. Of anders misschien de gemeente Amsterdam die zich afvraagt hoe het toch kán dat zich plots minder dan de helft aan nieuwe bedrijven aan de Mokumse poort meldt.
Het kán dus bijna niet anders dan dat NSC-nazaten, de partij die aan de wieg stond van de afstand afhankelijke vliegtaks, zich in 2028 openlijk afvragen hoe het toch heeft kunnen gebeuren kan dat er zoveel mensen vanaf buitenlandse luchthavens zijn gaan vliegen.
In de komende weken adviseert de vaste Kamercommissie over controversialiteit. Politieke verdeeldheid en gewijzigde omstandigheden zijn de voorwaarden voor bevriezing van onderwerpen tot een volgende regeerperiode. Als er nou één onderwerp controversieel moet worden dan is het wel de beoogde afstand afhankelijke vliegtaks. De economische situatie is immers volstrekt gewijzigd onder meer door het beleid in de VS en Duitsland, waar men de taks juist afschaft waardoor het verschil met ons buurland nóg groter wordt dan in 2008. In dat jaar verspeelde het kabinet Balkenende II ruim een miljard euro met een vergelijkbare taks.
Toen de taks teruggedraaid moest worden gaf men aan niet genoeg naar het buitenland te hebben gekeken. Omdat het verschil nu groter is dan destijds kunt u de gevolgen wel raden: minimaal datzelfde miljard.
Nu er toch herijkt moet worden heb ik nog wel een aanbeveling. Wat mij betreft de verhoogde tabaksaccijns terugdraaien, dit levert de staat 500 miljoen op. De afstandsafhankelijke vliegbelasting wordt controversieel. Als we de beoogde opbrengst van 250 miljoen salderen met het verlies van 1 miljard levert dat 750 miljoen op, in totaal dus 1,25 miljard voor de staat. En als we dat nou eens zouden gebruiken voor échte verduurzaming van de sector, bijvoorbeeld het faciliteren van inchecken op treinstations zodat veel meer reizigers met de trein naar Schiphol kunnen, dan zouden we écht iets aan verduurzaming doen.