Paul Melkert: Scoren

13 maart 2021

Het balletje gaat rollen in Qatar. Er begint kritiek los te komen over de slachtoffers die bij de bouw van de stadions gevallen zijn door slechte werkomstandigheden. Wat doet een WK voetbal überhaupt in Qatar?

Die bal spelen we meteen door naar Jesse Klaver, een soort aanvoerder van team ‘groen’, die gespitst is op milieu en menselijk. Hij kiest de aanval bij voorkeur op de luchtvaart. Hij vindt dat de KLM te groot is voor Nederland.

Daarom haal ik Qatar Airways (en net zo goed Emirates en Etihad Airways) erbij. Waarom? Nou, als je de Nederlandse luchtvaart laat krimpen, dan pakt een andere luchtvaartmaatschappij de slots en passagiers. Het is duidelijk dat het vooral partijen uit het Midden-Oosten zijn die dat doen, waaronder dus Qatar Airways. Ter vergelijking met KLM en Nederland: Qatar Airways is een bedrijf met tweehonderd vliegtuigen in een land met nog geen drie miljoen inwoners. Bovendien is het vrij van dure leningen, maar wel ruim gesubsidieerd door de lokale overheid.

Het enige wat groene partijen doen is: met een vooringenomen incorrect beeld hakken op de Nederlandse luchtvaart en goede sier maken met gereduceerde uitstoot. Terwijl het enige wat er gebeurt is, dat je hier goede en verantwoorde banen weggeeft die elders worden opgevuld door gastarbeiders die werken onder dezelfde condities als diegenen die de stadions hebben gebouwd.

Daarbij leg je ook nog milieuzaken in handen van staten die daar geen zier om geven en slechts gefocust zijn op hun eigen ego. In Nederland zet je daarmee ook nog eens je eigen zeggenschap in de luchtvaart op wereldniveau buitenspel. Want als je geen luchtvaart meer hebt, doe je niet meer mee aan het spel. En dan is ook je invloed op hoe de luchtvaart qua milieu en arbeidsvoorwaarden het best kan opereren verdwenen.

Jesse Klaver zet zichzelf in de spits, maar staat met zijn neus de verkeerde kant op. In een groen team, dat het hele spel niet snapt maar gebiologeerd staat te kijken hoe het gras erbij staat en of de middenstip wel ecovriendelijk is neergekalkt. Het enige wat intussen in Jesse’s blikveld ligt is de keeper. En dat blijkt Pieter Elbers te zijn, één van de weinigen die wél oplet, maar nauwelijks nog overeind staat door corona.

Het is duidelijk dat Jesse wil scoren. Hij wil alleen niet snappen dat hij dat in eigen doel aan het doen is. Of wel? Het is wat mij betreft in elk geval een rode kaart waard.

Deze column staat ook in de maart-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar of neem een voordelig abonnement.


 


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen