Airbus America!

9 september 2015

Vijfendertig jaar geleden reed ik stapvoets door de stad Mobile, Alabama, in een voor driehonderd dollar gekochte Ford LTD. Een enorme, half-verroeste ride met pneumatische deurvergrendeling en op wijsvinger-kracht afgestelde stuurbekrachtiging.

De sfeer was helemaal die van The South. Loom, heet en landerig. Bomen met in lange slierten afhangend Spanish moss. Sloffende coloreds in de middaghitte. Uit hoge bierblikken drinkend op de front porch van krot-achtige huisjes.

Nog geen straat verder: prachtige mansions met grote tuinen, en rijk-geornamenteerde veranda’s en balkons. Ik kende ze al. Uit films als Cat on a hot tin roof en A streetcar named Desire.

Ik reed met mijn vriend Marcel Geusendam in onze Ford LTD in het trage tempo van het warme zuiden door die wonderlijke wereld, die half-Amerika, half-Derde Wereld was.

Drie dagen later was ik in New Orleans. Ik had een veelvoud van die zuidelijke schoonheid verwacht, maar het was een enorme tegenvaller. Een smerige, grote industriestad, met een - toen al - volledig nepperig French Quarter waar gedresseerde jazz-musici sfeer probeerden te creëren voor - toen al - veel te dikke toeristen.

Mobile werd me nòg sympathieker.

Waarom ik u dit vertel? Ik ga er volgende week weer heen. Naar Mobile Alabama. Want Airbus opent daar een fabriek. 

Toen ik er voor ‘t eerst over las dacht ik al: “Hé, dat moet te maken hebben met de tanker order”. De defensie-order van de eeuw, vergelijkbaar met de JSF. Honderdzeventig (!) tankvliegtuigen voor de US Air Force, die de volkomen verouderde Boeing 707’s moesten gaan vervangen.

Dat was niet meteen een gelopen race voor de enige Amerikaanse vliegtuigfabriek die dit karwei überhaupt aan zou kunnen. Nee: het zouden òf Boeing 767’s worden, òf Airbussen A330.

De gemoederen liepen hoog op. ‘Unthinkable’, vonden veel republikeinen ‘Onze stoere jet jockeys, sabbelend aan de tiet van een Frans vliegtuig? Not in my lifetime!’.

“Why not? May the best guy win”, vonden veel liberals. En Airbus, voor de gelegenheid verloofd met Northrop Grumman, hàd goeie papieren. De Airbussers beloofden de politici onder meer dat de tankvliegtuigen gebouwd zouden worden in een van de armste staten van de VS: Alabama. In plaats van het steenrijke Everett, waar toch al iedereen miljonair was, vanwege Microsoft.

Dat was niks nieuws. Veertig jaar geleden werden, ook in die zuidelijke streken, de eerste Japanse autofabrieken neergezet. Ver van het Noorden, met zijn riant-verdienende auto-arbeiders. Honda en Toyota zetten hun fabrieken neer in een gebied zonder vakbonden, en met een verarmde bevolking. Daar waar de centrale overheid graag werkgelegenheid ziet. Het vervolg kennen we uit de films van Michael Moore: Detroit verpauperde, en het zuiden bloeide op.

Boeing  maakte tot overmaat van ramp ook een paar flinke uitglijers. Onder andere toen bleek dat een hoge meneer van defensie en een hoge mevrouw van Boeing regelmatig met elkaar naar bed gingen. Of andersom, dat ben ik vergeten.

Maar uiteindelijk werd het toch Boeing. Wellicht omdat ze het beste product hadden, tegen de beste prijs. Maar misschien ook wel omdat het politiek echt niet anders kon.

De order ging niet door, maar de fabriek in Mobile wel. Airbus gaat er complete A320’s bouwen voor de vele Amerikaanse carriers die er nu mee vliegen. Een unicum. Want Boeing laat de rompen van de 787 afbakken in de autoclaven van Alenia, in Zuid-Italië. Maar complete vliegtuigen, op de home turf van de concurrent, dat is nieuw.

Airbus doet dat nu. Functioneel? Want lekker dicht bij de klant? Politiek? “Thanks to Mobile the sun will never set on Airbus” ,heeft COO Fabrice Brégier kortgeleden gezegd. Klinkt ietwat Napoleontisch.

Wat de reden ook mag zijn: de eeuwenoude, soms schurende relatie tussen de VS en Europa gaat de toon bepalen in de provincieplaats Mobile. Misschien al wel tijdens die Grand Opening. Ben benieuwd.  

Goof Bakker
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Recente Goofblogs

9 sep 2015 - 14:45
2 sep 2015 - 14:35
24 aug 2015 - 15:41
18 aug 2015 - 17:29
11 aug 2015 - 11:27
4 aug 2015 - 23:29
26 jul 2015 - 13:12
16 jul 2015 - 08:26
6 jul 2015 - 12:21
23 jun 2015 - 12:39
13 jun 2015 - 09:36
5 jun 2015 - 14:59
27 mei 2015 - 22:41
27 mei 2015 - 12:35
20 mei 2015 - 14:04
18 mei 2015 - 14:57
12 mei 2015 - 13:33
3 mei 2015 - 13:07
20 apr 2015 - 12:25
14 apr 2015 - 13:05
5 apr 2015 - 12:25
29 mrt 2015 - 17:23
20 mrt 2015 - 15:34
10 mrt 2015 - 16:56
2 mrt 2015 - 16:19
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen