Ik vind het ronduit sneu voor die Russen. En al mag ik niet meer speculeren sinds ik een paar keer gelijk heb gehad: het zou me niet verwonderen als er een ATC-error is gemaakt. Mijn eigen Russische instructeur, Genady Elfimov, zei altijd: “Er zijn een heleboel dingen fout in mijn vaderland, maar over alles wat met vliegtuigen te maken heeft wordt echt wel goed nagedacht.”
Daarom lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het aan die Russische vliegers gelegen heeft. En een technisch mankement lijkt het ook niet te wezen. Wellicht heeft het zoontje van de CEO van Tempo Doeloe Airlines aan de yoke gezeten. Kan. Zijn ook voorbeelden van. De tijd etc.
De communis opinio is in dit soort gevallen niet bepaald pro-Russisch, trouwens. Ik weet nog goed dat bij die mid-air-collision boven de Bodensee ook alle vingers meteen richting het Russische toestel gingen. Terwijl achteraf bleek dat díe jongens nou net geen enkele blaam trof. De mannen op de grond (90%), en in het andere toestel (10%), wel.
Hoe dan ook: vreselijk voor alle betrokkenen. Al hebben de slachtoffers waarschijnlijk niks gemerkt. Naderingssnelheid 180kts GS? Loodrechte rotswand? Dat is geen lange lijdensweg geweest.
De ramp is bepaald sneu voor de Russen in het algemeen. Want die Superjet leek het net lekker te gaan doen. Lovende kritieken, soepele internationale contacten, de eerste orders. Een mooie aanvulling op het internationale vliegtuigmenu, dat met vier hoofdgerechten (Boeing, Airbus, Embraer en Bombardier) niet echt over-gevarieerd is.
Een mooi stukje nationale trots, bovendien. Een stuk vredig chauvinisme waar het Russische volk, na de ineenstorting van de SU, gewoon weer naar snàkt.
Want die Russen hebben in het verleden toch prachtige staaltjes lucht- en ruimtevaart laten zien. In dat opzicht is het zelfs in het voordeel van de gehele wereld dat deze ramp snel vergeten is, en de Russen met technisch hoogwaardige producten, de kans krijgen het internationale luchtvaartspectrum verder te verrijken.
Reageren? [email protected]
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.