David van Vliet: Vliegtuigstand

21 mei 2016

De afgelopen week tijdens een half uurtje in de fitnessruimte van weer een ander hotel stond de TV ingeschakeld op die zender van de zuiderburen; CNN. Zodoende werd ik gedwongen er ook even naar te kijken. Er kwamen meerdere 'experts' aan het woord die allemaal deden voorkomen dat ze erbij waren geweest toen die EgyptAir Airbus uit de lucht kwam vallen. De ene expert gebruikte het om een gelieerd politiek vraagstuk op de agenda te zetten, de ander leek maar wat blij om te zeggen dat dit zeker terrorisme moest zijn.

Ook in Nederland waren sommige media er weer als de kippen bij om de rioolput te lichten en het woord te gebruiken dat een eigen leven is gaan leiden sinds die donkere dag van toen, nu bijna 15 jaar geleden. Elk uur worden we getorpedeerd (zal dat andere woord niet gebruiken) met nieuwe 'feiten'. Dit nog geen 24 uur nadat eerdere bevindingen ondertussen alweer als onjuist zijn aangemerkt.

Wat dat betreft kun je misschien maar beter die smartphone even in de vliegtuigstand zetten voor een paar weken totdat de rust is weergekeerd en er daadwerkelijk wat bevestigde informatie naar buiten is gebracht. Sowieso is het misschien een idee de media voor 2 maanden af te sluiten en de boel op die manier te resetten. Even geen internet voor een tijdje. Stuur alles en iedereen op betaald verlof voor die periode en de wereld leeft even in de veilige vliegtuigstand. Misschien lost het de meeste wereldproblemen direct op? Who ever owns the media, owns the world, toch?

Het is een feit dat de luchtvaart de laatste tijd vaker negatief in het nieuws is. German Wings, Brussel, Fly Dubai maar laten we niet vergeten dat het ook een feit is dat de luchtvaart nog altijd de veiligste manier van vervoer is. Dat er meer kans bestaat dat je iets overkomt tijdens dat ritje naar het vliegveld in de auto. Dat, zodra je door die security poortjes heen bent, je jezelf begeeft in een ruimte die veiliger is dan de meeste openbare ruimtes waar dan ook. Dat, omdat de luchtvaart explosief gegroeid is en nog steeds groeit, er onoverkomelijk ook meer ongelukken/incidenten zullen gebeuren.

Voordat we het luchtruim kiezen moeten de vliegers het vliegtuig en zichzelf prepareren voor vertrek. Dan doen we altijd een take-off/departure briefing waarin we samen doornemen hoe we het gevaarte de lucht in gaan lanceren en daarna op onze route richting bestemming zullen terechtkomen. Een van mijn collega's zegt dan altijd aan het eind: "Any questions, David?" Waarop ik negen van de tien keer zeg: "No that's all understood." Waarop hij dan bij wijze van grap zegt: "The only thing keeping us back richt now is fear and common sense..."

Common sense (gezond verstand) in de zin dat we een paar honderd mensen in een aluminium/kunststof pijp stoppen, er een vleugel onder hangen met duizenden liters kerosine die 2 motoren aandrijven, welke het vermogen hebben om een klein dorp van energie te voorzien.

Fear (angst) in de zin dat als de angst regeert je nooit op de plek van bestemming aankomt, waar dat ook is.

Angst is een slechte raadgever, en het is tegenwoordig enorm moeilijk om het angst zaaien wat er links en rechts zoveel gebeurt te ontwijken. De enige manier om er even van verwijderd te zijn lijkt wel om in een vliegtuig te gaan zitten en de vliegtuigstand in te schakelen...

David van Vliet
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Paul Grove
24-07-17, 10:07
Copyright Reismedia BV 2019