Paul Grove: De Zeppelin

16 juli 2020

Allereerst wil ik een misverstand rechtzetten: met een Zeppelin wordt een luchtschip met een rigide constructie bedoeld. Alle andere luchtschepen, al zijn ze sigaarvormig, zijn opblaasbare luchtballonnen en daar zijn inmiddels al een paar bedrijven van die ze bouwen. Er zullen weinig mensen zijn die nooit gehoord hebben van de Zeppelin.

Weinigen zullen in detail weten hoe dit vliegtuig, of moet ik zeggen luchtschip, vloog of was geconstrueerd. Ik zal in deze blog een paar bijzonderheden geven.

In 1897 werd een patent verleend aan graaf Ferdinand von Zeppelin voor een bestuurbaar luchtschip. In 1900 vond de eerste vlucht plaats. Daarna volgde de bouw van steeds grotere luchtschepen, tot 1914 zo’n 25 stuks. In de Eerste Wereldoorlog werden Zeppelins, zoals ze al gauw genoemd werden, ingezet voor verkenningsdoeleinden en voor het bombarderen van de Engelse oostkust en ook enkele malen Londen.

Na de Eerste Wereldoorlog ging de ontwikkeling snel. Eindigend in het laatste luchtschip van zijn soort, de Hindenburg. Deze Zeppelin werd een zwevend paleis genoemd. Het was een luchtschip van ruim 240 meter lang met een lounge een eetzaal en een bar. Verder 70 luxueuze slaapkamers en toiletten met een brede lange gang naar achter in de romp waarlangs vrachtruimtes en slaapkamers voor de bemanning waren.
Grote ramen gaven een prachtig uitzicht op het onderdoor schuivend landschap en steden. Dit luchtschip maakte tien retourvluchten tussen Europa en Noord-Amerika, ook maakte het zeven vluchten naar Rio de Janeiro.

De Hindenburg was ontworpen om te vliegen gevuld met helium, echter door geldgebrek koos men er uiteindelijk voor om toch het brandbare waterstofgas te gebruiken. Bijkomend voordeel: de nuttige lading ging daardoor met 7,5 ton omhoog omdat waterstofgas lichter is dan Helium.
De crash van de Hindenburg op 6 mei 1937 in Lakehurst, New Jersey betekende het einde van de Zeppelins.

Maar toch denk ik dat er een nieuw tijdperk gaat aanbreken voor deze manier van luchtvervoer.

Massaal zoekt men tegenwoordig naar manieren om de luchtvaartmilieu vriendelijker te maken. Mij lijkt dat dit met het elektrische luchtschip goed mogelijk is. Honderd procent milieuneutraal kan zeker met een luchtschip bekleed met lichte flexibele zonnepanelen, die gelijmd worden op de huid van het luchtschip.

Laten we eens kijken wat zoal verbeterd kan worden.
Tegenwoordig kan men het frame bouwen met thermoplastischkoolwaterstofvezelcomposiet. Dit materiaal is zo sterk als staal en zeven procent lichter dan aluminium. De gaszakken, vroeger gemaakt van tienduizenden blazen van stieren, kunnen nu van licht gasdicht materiaal worden gemaakt, nanotechnieken maken dat mogelijk.
Het bekleden van de huid kan nu ook met de modernste lichte materialen. De bedieningskabels voor roeren en de motoren kunnen nu allemaal met zendertjes wat een enorme gewichtsbesparing oplevert.

Ook de vier zware twaalfcilinder-dieselmotoren kunnen vervangen worden door geruisloze en lichte elektromotoren. Daardoor is de vijf ton brandstofvoorraad ook niet meer nodig. Tonnen balast, nodig voor de besturing en stabiliteit, kan heel veel minder doordat de elektromotoren makkelijk van richting kunnen veranderen. Ook kan je gas weer samenpersen in plaats van laten ontsnappen.
Op de buitenkant van de romp is plaats voor 1,4 ha aan flexibele zonnepanelen die een gewicht hebben van 37 ton met een opbrengst, model 2021, van 3 Mw. Deze opbrengst is aanzienlijk meer dan noodzakelijk voor de voortbeweging, zodat je ook minder zonnepanelen nodig hebt.
De Hindenburg had een bemanning van 40 tot 60 bemanningsleden. Dat kan ook een heel stuk minder. Zo zijn er met de huidige stand van de techniek, nog veel meer gewichtsbesparingen mogelijk.

Het resultaat is dat het met een Zeppelin New Generation mogelijk is om honderd passagiers in minder dan twaalf uur te vervoeren van Amsterdam naar Nice of Barcelona. Geen brandstof, geen geluid, geen uitstoot en met 150 kilometer per uur. Ook ideaal om bijvoorbeeld tussen Groningen en de randstad te vliegen. Mensen kunnen beter verspreid over het land gaan wonen. Onbegrensde mogelijkheden.

Een reis naar Zuid-Frankrijk  in een elektrische Zeppelin met een prachtig uitzicht, de hele reis lang, is toch niet te vergelijken met een vliegreis in een bestaand vliegtuig. Ook is een wereldreis in een elektrische Zeppelin aanzienlijk milieuvriendelijker dan een reis in een zwaar vervuilend cruiseschip met het saaie uitzicht op een horizon boven water.

Een groot voordeel is, dat elektrische Zeppelins dichtbij steden kunnen aanmeren. Een aanlegmast in het veld is voldoende. Op enkele plaatsen in het land kan men hangaars bouwen, zoals dat vroeger ook gebeurde, maar nu geheel bekleed met zonnepanelen. Ook zo kan men de kosten laag houden door de opbrengst en verkoop van elektriciteit.

Verspreid over de wereld zijn al een aantal bedrijven die bestuurbare maar opblaasbare luchtschepen bouwen. Dit elektrische luchtschip moet echter grootser worden aangepakt.
Ik dacht aan een soort Crowdfunding van bedrijven die allemaal de verplichting hebben om te vergroenen. Zij kunnen nu in dit project gaan participeren. De overheid, altijd vooroplopend met het prediken van groener vervoer, kan nu laten zien wat ze waard is door dit plan met subsidie te stimuleren. Ook kan gedacht worden aan particulieren die hierin willen investeren.
Universiteiten moeten de krachten bundelen om dit project door te rekenen. Ook kunnen zij het ontwerp optimaliseren.

Uiteindelijk moet er een proefmodel op schaal 1:10 gebouwd worden. Daarna zijn de bouwkosten beter in te schatten. Zo ook is te berekenen wat een ticket moet gaan kosten. Kan het behalve een milieu succes ook een commercieel succes worden?

Welk bedrijf durft het aan? Is het iets voor vliegveld Lelystad?

Paul Grove
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen