Eric van Walsem: Bigger and better

18 januari 2013

In de wereld van de zakenjets is bigger niet altijd better, althans...totdat Bombardier de nieuwe lijn van Globals introduceerde! OMG!? Neemt u mij niet kwalijk, ik heb mij laten vertellen dat dit een nette en de momenteel populaire manier is om ergens je verbazing en/of ongeloof over uit te spreken.

De Bombardier Global-vliegtuigen zijn nou niet wat je zegt state of the art. Het eerste ontwerp stamt al uit de jaren negentig en al was de automatisering binnen het vliegtuig z'n tijd ver vooruit, die is na een jaar of vijftien aardig ingehaald. Dat moeten de heren ontwerpers bij Bombardier ook gedacht hebben.

En zo verscheen er 'recentelijk' de variant die momenteel rondvliegt als Global 6000. Op het gebied van avionics is alles volledig aangepakt en is er werkelijke niets meer dat op de originele Global XRS lijkt! Werd de Global XRS nog bediend door Honeywell (Primus 2000) avionics, gelukkig hebben de nieuwe Globals weer de piloot-vriendelijkere Rockwell Collins. Leuke bijkomstigheid is dat de naam ook piloot-vriendelijker is geworden. Zo heeft de Global 6000 een vliegbereik van 6000nm (circa 11.000km), de Global 7000 een bereik van 7000nm (circa 13.000km) en de Global 8000 mag voor zich spreken (ca 14.500km). Scheelt weer onthouden.

Hiermee komen stedenparen als New York en Hong Kong, of dichter bij huis Amsterdam en Perth, binnen non-stop bereik. Nadeel is bij dit soort afstanden dat niet meer het vliegtuig de beperkende factor is, maar de vlieg- en diensttijd van de crew. Ervan uitgaand dat u en ik de slordige 200.000 euro kunnen afrekenen, die zo’n trip naar verwachting zal moeten gaan kosten.

Maar terug naar de vernieuwing. De zes kleine en dikke pre-historische kijkbuizen ( 8” x 7” Cathode Ray Tubes) zijn vervangen door 4 enorme flatscreens en alles wat daar achter zit! (15,1” Liquid Crystal Diodes). Zo kan je bij de gezagvoerder Playstation-en, op de schermen in het midden de Wii en rechts niet te vergeten, de X-box... Dit is natuurlijk niet waar, maar wel zijn er diverse andere state-of-the-art-trucjes zoals 'visual flightplanning'. Dit is een soort van drag-and-drop van je vliegpad op een van de schermen om bijvoorbeeld een onweersbui te omzeilen. Eindelijk is er CPDLC, de opvolger van datalink. Ofwel Controller Pilot Data Link Communication, dit is heel vrij vertaald; sms'en tussen de cockpit en de verkeersleiding. Dit heeft veel voordelen, zo komt grotendeels de hinderlijke, ruisende HF-communicatie te vervalen, maar minstens zo belangrijk, misverstanden ten gevolge van eventuele uitspraak behoren hiermee tot het verleden. Ook zijn alle Jeppesen-kaarten weer elektronisch op te vragen op (bijna) elk willekeurig scherm, van waaruit dan natuurlijk de receivers (vor/ils/loc) kunnen worden ge-auto-tuned.

Ander prachtige feature, die we nooit hopen te gebruiken, is de mogelijkheid van de auto-throttle die ingeschakeld bijft bij single engine operation. Prettig gevolg daarvan is dat bij een single-engine go-around, toch een van de meest complexe oefeningen in de simulator, er volledig gebruik kan worden gemaakt van de automatisering. Autopiloot, FMS en AT! Nee, we worden niet steeds luier, vliegen is weer veiliger gemaakt!

Naast deze meest duidelijke en ingrijpende verandering in de cockpit, zit het vliegtuig zelf en de cabine net zo, verder vol met aangepaste details. Zo is er een douche aan boord en is de cabine voorzien van alle luxe en gemakken die je bij een vliegtuig van dit caliber mag verwachten. Blu-ray spelers, Ipod/pad/phone docking stations en een volledig HD cabin entertainment systeem. En met een cabinehoogte van 4500’ op een vlieghoogte van 45000’ is het vertoeven aan boord erg aangenaam op de - mogelijk - dertienurige vluchten. Ter vergelijking, een gemiddeld skigebied in Europa ligt tussen de 1500m en 2000m hetgeen overeenkomt met 4900’ tot 6560’. Voor de zekerheid; er kan NIET geskied worden aan boord, we zijn geen (EK) A380!

Het zal de Luchtvaartnieuws.nl-lezers niet ontgaan zijn dat Bombardier een megaorder heeft gekregen voor deze nieuwe lijn van super ultra-long-haul jets. Eind november hebben wij, tevens de launch customer van de Global 6000, maar liefst twintig Global 5000’s, twintig Global 6000’s en zes Global 8000’s besteld en daar bovenop een optie voor nog eens 86 vliegtuigen. Dit zal de geschiedenis ingaan als de grootste order voor niet alleen Bombardier, maar in de gehele industrie, van zakenjets. Als alle opties worden verzilverd gaat het hier om een bedrag van 7,8 miljard dollar.

Bij het bedrijf dat zich specialiseert in de hoogste vorm van service, met point-to-point-vluchten ván waar ook náár waar dan ook op de wereld, hoort natuurlijk het beste wat de markt te bieden heeft op het gebied van snelheid, bereik, comfort en veiligheid.

Zo worden ook wij automatisch bigger and better.

Eric van Walsem
First Officer Bombardier Global Express

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Paul Grove
24-07-17, 10:07
Paul Grove
10-05-17, 09:05
Copyright Reismedia BV 2019