De Luchtvaartnota heeft mij dan toch een fles wijn gekost. Dat zit zo.  Als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens heb ik een  jaar geleden mijn zorgen uitgesproken over de totstandkoming van dit  document. In mijn optiek werd de oorspronkelijk beoogde Luchthavennota  met als centrale vraag “welke regionale luchthavens zijn van nationaal  belang” steeds meer opgezadeld met allerlei andere aspecten. 
 Zo moest onder andere de uitkomst van de Alderstafel erin worden  verwerkt, werd de toekomst van de luchtverkeersleiding erbij gehaald, en  moest de ruimtelijke ontwikkeling rond luchthavens (de Commissie  Vriesman) ook nog een plaats krijgen. Mijn voorspelling aan Jeroen  Fukken was dan ook, dat die nota aan zijn soortelijk gewicht ten onder  zou gaan. In mijn overmoed zette ik daar een fles goede wijn op in.
 Maar zowaar:  in april heeft minister Eurlings de nota aangeboden aan  het parlement. Behandeling is al voorzien in september. Tijdens een  recent congres op Eindhoven Airport heb ik de beloofde fles dan ook  overhandigd aan Jeroen.
 Dat de nota er nu is, wil overigens niet zeggen dat ik ook tevreden ben.  Er zitten wat mij betreft namelijk een aantal heikele punten in. Zo  wordt er geen enkele aandacht besteed aan de toekomst van General  Aviation in Nederland. Waar is in de toekomst bijvoorbeeld plaats voor  lesvluchten voor de opleiding van verkeersvliegers? Ook de expliciete  wens om onderscheid te maken tussen twee soorten regionale luchthavens  van nationaal belang is onaanvaardbaar. Voorgesteld wordt namelijk om de  regionale luchthavens die een rol spelen bij de opvang van de overloop  van Schiphol (Eindhoven Airport, Lelystad Airport, Rotterdam Airport)  onder het wettelijke Schiphol regime te plaatsen (dat wil zeggen zonder  dat de Raad van State een rol kan spelen) en bij Groningen Airport Eelde  en Maastricht Aachen Airport wel de volledige beroepsgang toe te staan.  Dat is een gedrocht: in een land met slechts zes regionale luchthavens  ook nog eens twee juridische regimes toepassen.
 Een soortgelijke tweedeling dreigt impliciet ook bij de  luchtverkeersleiding op regionale luchthavens: voor de tot de Schiphol  groep behorende velden één samenhangend stelsel inclusief  tariefstelling, en Groningen en Maastricht moeten voor de eigen kosten  opdraaien. 
 Ik vertrouw erop dat het parlement deze voorstellen repareert. Voor alle  zekerheid heb ik Jeroen een fles van een recent jaar gegeven. Die wijn  is nog niet volwassen. Even wachten, en die wijn wordt beter.
Jan Tindemans
 Bestuursvoorzitter Maastricht Aachen Airport
 Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.
			Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat. 
					 
                 
                     
                     
                    












 
 
 
 
