Dat we met z'n allen een hekel hebben aan de beveiligingscontroles, is een open deurtje. Maar eerlijk gezegd, een vlucht zonder beveiligingscontrole stap ik niet in. Wil niet zeggen dat ik akkoord ga met alsmaar hogere kosten voor de beveiliging. Die ellenlange rijen voor de beveiliging, zijn uiterst ergerlijk.
Hoe kan dat anders? Er moet een voorselectie gaan plaatsvinden. Direct na het boeken van een ticket kan er al begonnen worden met de risicocontrole, wanneer u daarmee akkoord gaat. U krijgt die vraag direct al bij uw boeking. Bezwaar betekent zeker een uitgebreide controle, geen bezwaar wellicht niet. Het blijkt, dat er bekende patronen zijn voor de betrouwbare passagier.
Het etnisch profileren moet daarbij ook een onderdeel zijn, of u dat nu leuk vindt of niet. Vergeet even het discrimineren van bepaalde mensen, rassen of groepen. Het is zeker geen toeval dat mensen die het nodig vinden vanwege hun religieuze overtuiging, zichzelf en anderen opblazen, ook voldoen aan een bepaald profiel. Beveiliging en geheime diensten werken voornamelijk met profielen.
Gezichtsherkenning, gebruikmakend van biometrische kenmerken van de passagier, kan en moet gebruikt gaan worden.
De overheid heeft een lading aan gegevens over u, dat kan hier goed gebruikt worden voor een voorselectie. Dit is geheel digitaal mogelijk, komt geen mens aan te pas.
De volgende vragen moeten worden beantwoord:
Uw naam?
Uw leeftijd?
Uw nationaliteit?
Hoe vaak vliegt u?
Naar welke bestemmingen, zitten daar risicolanden bij?
Alleen of met familie?
Hoe lang woont u al op een bij de overheid bekend adres?
Hoe lang staat er een auto op uw naam?
Waar werkt u, bij welke maatschappij?
Hoe lang staat u bekend bij de Belastingdienst?
En zo kan je nog wel een paar vragen verzinnen. Wellicht is het handig om het paspoortnummer te vragen al bij de boeking.
Het lijkt allemaal veel maar is het niet. Resultaat: uw risicoprofiel is nu bepaald. Bij de beveiliging aangekomen scant u uw paspoort of ticket. U krijgt direct te zien of u een automatische controle of uitgebreide visitatie ondergaat.
Bij de autocontrole loopt u door een scan die geheel automatisch controleert op vloeistoffen en materialen. Ook behoort daarbij een snuffelcontrole. Deze machines bestaan al lang en herkennen de kleinste hoeveelheden springstof. Uw bagage gaat ook door de scan. Geen gefriemel aan uw lijf, geen riem af en schoenen uit, uiterst snel. Resultaat: de controle kost een fractie van wat het nu kost. Bovendien, geen ergernis meer.
Ik schat dat tachtig procent van de reizigers straks zo kan worden gecontroleerd. Met voorselectie kan je de beveiliging vereenvoudigen en dus kosten besparen.
Waar ik heen wil is naar een digitale beveiligingscode gekoppeld aan het vliegticket en/of paspoort. Deze code is voor de passagier niet te zien, dus hij weet niet of hij wel of niet automatisch gaat worden gecontroleerd.
Resultaat: alles zal een stuk prettiger en sneller gaan. De passagiervriendelijkheid gaat omhoog. De ergernis waar nu een vliegreis mee begint valt weg. Schiphol krijgt een nog betere naam bij de frequentere passagier. Uiteindelijk kunnen de kosten omlaag. De opblazer zoekt andere doelen.
Mooie klus voor de staatssecretaris om dit idee van voorselectie na boeking verder uit te werken.
Paul Grove
[email protected]