Paul Grove: Files, een nieuw vervoermiddel

Paul Grove
24 februari 2017

Jaar in jaar uit leven we met steeds langere files en steeds bredere wegen. Ik schreef er al eerder een blog over, waarin ik een suggestie deed. Rekeningrijden, hogere belastingen, spitsstroken en ga maar door, niets helpt echt.

Wanneer je gaat vliegen kan je op internet vinden wat je meldingstijd moet zijn, maar dan begint pas de onzekerheid. Hoe laat ga ik van huis, met welk vervoersmiddel en hoeveel vertraging zal ik op weg tegen komen? Te laat, gemiste vlucht.

De trein heeft nogal eens langdurige vertraging, wegen zijn vol. Files ontstaan al bij een lekke band van een vrachtwagen etc.

Goed bekeken kan je alleen via de openbare weg en eigen vervoer rechtstreeks naar je bestemming. Alle andere vervoersmiddelen zoals trein en bus, maken een omweg.
Ook heb je geen privacy in het openbaar vervoer. Een zitplaats is uiterst onzeker.

Neem de eigen auto en kijk hoeveel personen erin zitten. Ik ken geen percentages maar doorgaans zit er slechts een persoon in elke auto. Dat is slechts honderd personen per km file.

Is er een alternatief?
Natuurlijk, maar nog niet op de markt.
Wat de oplossing kan zijn is een combinatie van de motorfiets en de auto. Ik denk aan een vervoersmiddel niet veel breder dan een flinke motorfiets. Geheel dicht als een auto voor het gewenste comfort. Eventueel voor twee personen in tandem zit. Daar is dan ook plaats voor een koffertje.  Natuurlijk elektrisch, geen lawaai en geen uitstoot. Op drie of  vier wielen, zoals je nu ook motorfietsen ziet met dubbele voorwielen, moet dit mogelijk zijn.
Om wat meer ruimte voor bagage te krijgen mag dit voertuig langer worden dan een normale motorfiets.
Een zitplaats zoals we kennen van de ligfiets, maar ook gebruikt in een zweefvliegtuig, zal de luchtweerstand en de zijwind gevoeligheid verminderen.

Vervolgens moet je ze, waar maar mogelijk, op de weg faciliteren met vrije routes, bijvoorbeeld over een deel van de vluchtstrook.

Hoe noemen we dit vervoersmiddel? Natuurlijk de Motau. Deze Motau mag je rijden met een auto of motorrijbewijs.

Wanneer we de miljarden die nu gepland staan voor rekeningrijden en andere plannen, eens gaan besteden aan de ontwikkeling van de Motau, kunnen we misschien een geheel nieuwe sector opstarten in Nederland.
Best ook een leuk idee voor onze technische universiteiten om dit ontwerp eens goed uit te werken. En op Schiphol krijgt de Motau parkeerplaatsen het dichtst bij de vertrekhal en tegen de helft van de kosten.

Nu we het over parkeren hebben, ontwerp ze zo dat ze tegen elkaar kunnen worden gestald. Dit is mogelijk met een zijrail aan weerskanten op de carrosserie.

De Motau combineert de sportieve en praktische  voordelen  van een motor met de voordelen van comfort van een auto. Dat bovendien met ook nog  een voordeel voor het milieu. De Motau zou men ook moeten kunnen aandrijven met een waterstofmotor.

Nu we toch aan het combineren zijn, zou dit iets zijn voor de producent van de vliegende auto, de Pal-V. Wellicht een nieuwe uitdaging voor de partners van de Pal-V.
Met de introductie van de Motau en bij voldoende gebruik, kunnen de files verminderen.

Waarvan gaan we de ontwikkeling van de Motau betalen? Steeds maar wegen verbreden kost miljarden. Files kosten het bedrijfsleven miljarden. De ontwikkeling van rekeningrijden kost miljarden. Dan moet er toch geld te vinden zijn voor de ontwikkeling van de Motau? Kunnen we hier geen Europese subsidie voor krijgen?

Paul Grove
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Paul Grove
24-07-17, 10:07
Paul Grove
10-05-17, 09:05
Herman Mateboer
04-03-17, 04:03
24-02-17, 09:02
Herman Mateboer
20-01-17, 10:01
Copyright Reismedia BV 2018