Ton Scherrenberg: Cabinepersoneel en het medical assessment

18 januari 2010

Nieuwe Europese wetgeving schrijft voor dat het cabinepersoneel eens in de vijf jaar een medische keuring moet ondergaan. Prima initiatief, zeg je dan als eerste reactie. Maar het is het afgelopen jaar toch anders gelopen dan we in eerste instantie hadden verwacht.

In 2009 is een inhaalslag gemaakt met de mensen die vijf jaar of langer niet waren gekeurd. Door middel van een medical assessment moesten de artsen van het Aeromedisch Instituut (AMI) inzicht krijgen in de gezondheidstoestand van het cabinepersoneel in Nederland. Maar omdat er voor het cabinepersoneel geen aparte keuringseisen bestaan, had men het cabinepersoneel in dezelfde groep als sportvliegers geplaatst. Volkomen onterecht natuurlijk, want er is werkelijk geen enkele overeenkomst tussen deze twee “disciplines”.

Wat gebeurde er vervolgens? Vanaf oktober 2009 hebben zich acht mensen bij de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) gemeld omdat zij totaal onverwacht waren afgekeurd voor het beroep van cabin attendant. Zeven van de acht hadden aangegeven diabetes type 1 te hebben. Deze mensen hadden al jaren met deze kwaal naar ieders tevredenheid en zonder problemen gewerkt als steward/stewardess en waren nu van de een op de andere dag hun baan kwijt, terwijl ze de vliegveiligheid nooit in gevaar hebben gebracht.

De VNC heeft onmiddellijk het werk van deze mensen terug geëist en gesteld dat hier werd gehandeld in strijd met de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte. De VNC was bovendien van mening dat de keuringseisen waarop gekeurd werd veel te streng zijn, cabinepersoneel en sportvliegers zijn niet onder een (medisch) kopje samen te voegen. Hierover heeft de VNC een klacht ingediend bij de Klachtencommissie Aanstellingskeuringen van de SER.

De VNC probeerde de collega’s die het betrof zo goed mogelijk te ondersteunen en alle paden te bewandelen om de afkeuringen teruggedraaid te krijgen. Na alle protesten van de VNC moest de werkgever alsnog een zogenoemd risico assessment uitvoeren. In dat assessment is vast komen te staan dat risico’s voor de vliegveiligheid gering zijn bij de mensen die waren afgekeurd.

Vervolgens heeft de VNC alle betrokkenen geadviseerd om bezwaar aan te tekenen tegen de uitspraak van het AMI. Bovendien heeft de VNC ervoor gezorgd dat de bezwaarprocedure werd uitgebreid met een hoorzitting bij de bezwaarcommissie, zodat de betrokkenen zelf gehoord konden worden. Juristen van de VNC stonden de mensen met raad en daad bij in de voorbereiding van de hoorzitting.

Het jaar 2010 is voor een aantal afgekeurde collega’s alvast goed begonnen. Bij de eerste drie personen die voor de bezwaarcommissie moesten verschijnen is het negatieve advies van het AMI omgezet in een positief advies. Dat is natuurlijk geweldig goed nieuws.

De VNC heeft met haar juristen een kort geding voorbereid voor het geval de bezwaarcommissie voor de resterende collega’s het negatieve advies handhaaft. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat ook deze collega’s binnenkort weer als cabin attendant aan de slag kunnen.

De Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (CKA) van de SER is door de VNC gevraagd een onderzoek te starten naar de keuringseisen voor het cabinepersoneel. Ook de Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW) wordt in dit onderzoek betrokken.

Ton Scherrenberg
Voorzitter Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC)

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Paul Grove
24-07-17, 10:07
Paul Grove
10-05-17, 09:05
Copyright Reismedia BV 2019