Nieuwe Europese wetgeving schrijft voor dat het cabinepersoneel eens in  de vijf jaar een medische keuring moet ondergaan. Prima initiatief, zeg  je dan als eerste reactie. Maar het is het afgelopen jaar toch anders  gelopen dan we in eerste instantie hadden verwacht.
 In 2009 is een inhaalslag gemaakt met de mensen die vijf jaar of langer  niet waren gekeurd. Door middel van een medical assessment moesten de  artsen van het Aeromedisch Instituut (AMI) inzicht krijgen in de  gezondheidstoestand van het cabinepersoneel in Nederland. Maar omdat er  voor het cabinepersoneel geen aparte keuringseisen bestaan, had men het  cabinepersoneel in dezelfde groep als sportvliegers geplaatst. Volkomen  onterecht natuurlijk, want er is werkelijk geen enkele overeenkomst  tussen deze twee “disciplines”. 
 Wat gebeurde er vervolgens?  Vanaf oktober 2009 hebben zich acht mensen  bij de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) gemeld omdat zij  totaal onverwacht waren afgekeurd voor het beroep van cabin attendant.  Zeven van de acht hadden aangegeven diabetes type 1 te hebben.  Deze  mensen hadden al jaren met deze kwaal naar ieders tevredenheid en zonder  problemen gewerkt als steward/stewardess en waren nu van de een op de  andere dag hun baan kwijt, terwijl ze de vliegveiligheid nooit in gevaar  hebben gebracht. 
 De VNC heeft onmiddellijk het werk van deze mensen terug geëist en  gesteld dat hier werd gehandeld in strijd met de Wet gelijke behandeling  op grond van handicap of chronische ziekte. De VNC was bovendien van  mening dat de keuringseisen waarop gekeurd werd veel te streng zijn,  cabinepersoneel en sportvliegers zijn niet onder een (medisch) kopje  samen te voegen. Hierover heeft de VNC een klacht ingediend bij de  Klachtencommissie Aanstellingskeuringen van de SER.
 De VNC probeerde de collega’s die het betrof zo goed mogelijk te  ondersteunen en alle paden te bewandelen om de afkeuringen teruggedraaid  te krijgen. Na alle protesten van de VNC moest de werkgever alsnog  een  zogenoemd risico assessment uitvoeren. In dat assessment is vast komen  te staan dat risico’s voor de vliegveiligheid gering zijn bij de mensen  die waren afgekeurd.
 Vervolgens heeft de VNC alle betrokkenen geadviseerd om bezwaar aan te  tekenen tegen de uitspraak van het AMI. Bovendien heeft de VNC ervoor  gezorgd dat de bezwaarprocedure werd uitgebreid met een hoorzitting bij  de bezwaarcommissie, zodat de betrokkenen zelf gehoord konden worden.  Juristen van de VNC stonden de mensen met raad en daad bij in de  voorbereiding van de hoorzitting.
 Het jaar 2010 is voor een aantal afgekeurde collega’s alvast goed  begonnen. Bij de eerste drie personen die voor de bezwaarcommissie  moesten verschijnen is het negatieve advies van het AMI omgezet in een  positief advies. Dat is natuurlijk geweldig goed nieuws.
 De VNC heeft met haar juristen een kort geding voorbereid voor het geval  de bezwaarcommissie voor de resterende collega’s het negatieve advies  handhaaft. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat ook deze collega’s  binnenkort weer als cabin attendant aan de slag kunnen.
 De Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (CKA) van de SER  is door de VNC  gevraagd een onderzoek te starten naar de keuringseisen  voor het cabinepersoneel. Ook de Inspectie Verkeer & Waterstaat  (IVW) wordt in dit onderzoek betrokken.
Ton Scherrenberg
 Voorzitter Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC)
			Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.