Diederik Swart: Wie is de beste?

14 april 2012

Vrienden en bekenden keken mij met een bedenkelijke blik aan toen ik ze vertelde dat ik een vlucht had geboekt met Tiger Airways van Melbourne naar Sydney. Ik moest de meest vreselijke horrorverhalen aanhoren en kreeg opmerkingen toegeworpen als: 'veel geluk' en 'ik hoop dat je de geplande dag ook vertrekt'. De meest positieve opmerking was: 'je kunt rustig drie uur na vertrek inchecken, het vliegtuig staat er toch nog wel'.

Vliegervaringen zijn altijd heel persoonlijk en ik kan niet meedoen aan de verspreiding van deze vreselijke verhalen. In mijn geval gingen alles heel smooth. We vertrokken op tijd en het personeel was uitermate vriendelijk en correct. Ondanks de hoge werkdruk bij het personeel van deze lowcost maatschappij zag de dame van de check-in toch nog kans om even te zeggen: 'have a safe flight mister Swart, see you later'.

De cabinebemanning was keurig verzorgd en voerde de flight safety taken zichtbaar gedegen en professioneel uit. Over de service kan ik verder niet oordelen want op een vlucht van een uurtje heb ik niets nodig. De manier waarop de crew de versnaperingen aan de man probeerde te brengen zag er best vrolijk uit.

Het enige minpunt dat ik kon ontdekken tijdens de vlucht was een steward die zwaar gemarineerd was in een hele goedkope parfum. Daardoor kreeg ik iedere keer weer als hij door het gangpad paradeerde het idee dat de cabine gedesinfecteerd werd met insecticide.

Ik heb ook een aantal vluchten met Malaysia Airlines gemaakt. Een maatschappij waar iedereen over zegt dat ze echt geweldig zijn. En zijn ze nou ook echt geweldig, of is dat omdat iedereen dat zegt?

Mijn ervaringen zijn prima, maar niet overdonderend. De stoelen en de cabine gaven mij nou niet direct een luchtvaart-orgasme. De catering was prima maar ik heb wel eens beter gehad. Het cabinepersoneel was heel correct maar ze hadden niet veel schwung. En dat personeel, dat maakt voor mij nou juist het verschil.

Uiteindelijk doet het personeel van de meeste maatschappijen wel hun best om het goed te doen en elke maatschappij excelleert wel ergens in. Maar als het om de unieke persoonlijke service gaat, dan vindt ik toch ons Nederlanders de leukste in de hele wereld.

Diederik Swart
Cabin attendant & hoofdredacteur IFLYtheworld.com

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen