Het zal u misschien verbazen maar op enige afstand van hier, in het hoge noorden om precies te zijn, wordt historische luchtvaart bedreven. Het vliegmachine in kwestie wordt al vele jaren professioneel onderhouden en eigenlijk is er maar één probleem. Elk jaar moet het toestel voor een soort 'pelgrimage' naar Europa, maar de Europese luchtvaartregelgeving is niet mals aangaande commercieel opererende historische vliegtuigen.
Om te beginnen ging de piloot op leeftijd maar eens een EU medische verklaring halen. Vroeger kon hij gebruik maken van een gelijkstelling gebaseerd op zijn Nationale medische verklaring, maar dat ging niet meer. De keuringsarts, met speciale EU certificatie, kwam al snel met zijn conclusie: ' U bent te zwaar en te oud om nog commerciële vluchten boven Europa te maken'.
Inmiddels had de technische dienst de Annex II bijlage van de Europese 'Basic Regulation' (basis EU luchtvaartregelgeving) eens doorgenomen. Gedver....ondanks dat deze uitzonderingslijst vele historische luchtvaartuigen bevatte, stond hun type er niet bij. Even bellen dan maar.....
Hallo, spreek ik met de Civil Aviation Authority?.....Het betreffende toestel vloog al jaren op een Nationaal bewijs van luchtwaardigheid en had een perfecte staat van dienst. 'Helaas, volgens ons kunt u op basis van ons bewijs van luchtwaardigheid niet meer in Europa terecht. Ze willen daar het veiligste luchtruim ter wereld hebben en dus hebben ze geen ruimte meer voor uw soort historische luchtvaartuigen', sprak de ambtenaar gelaten.
Toen Santa via zijn mobieltje op de hoogte gebracht was van al deze zaken, gooide hij een slede onderdeel dat hij opgehaald had gelijk maar weg. Het was niet gecertificeerd, enne, de fabrikant van het onderdeel was dat ook niet. Hetzelfde ging trouwens ook op voor het onderhoudspersoneel dat toch al 300 jaar goed werk had geleverd.
Toen Santa thuiskwam kuste hij mevrouw Santa op het voorhoofd, pakte een geweer uit de wapenkluis en liep naar de rendierstallen. Hier gaat het verhaal een wat wrange kant op, maar ik kan u gerust stellen. Onder aanvoering van Rudolph rende de zes rendieren langs Santa de vrijheid tegemoet en ze leefden nog lang en gelukkig.
Bij UPS, de grootste pakjesbezorger ter wereld, ging de telefoon; Wat?...Hoeveel? Nou, bedankt voor deze opdracht...een hele fijne kerstboodschap!
Onze kerstboodschap: Historische luchtvaart bestaat, verenigt al decennia lang Europese volkeren en heeft aandacht en consideratie nodig om te doen wat het moet doen: het werkend demonstreren van ons aller luchtvaartverleden opdat miljoenen er in de toekomst blijvend kennis van kunnen nemen en er plezier aan kunnen beleven.
Ik wens u allen een fijne kerst en een fantastisch 2010!
Harry Haas
Voorzitter Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL)
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.