Harry Haas: Het Stegeman-principe

4 mei 2010

Het nemen van acties met het doel vermeende misstanden aan de kaak te stellen terwijl men in de waan verkeerd dat de maatschappij een dienst wordt bewezen. In één zin is samen te vatten waaraan SBS Undercover in Nederland-coryfee Alberto Stegeman lijdt. Alberto is naar aanleiding van zijn escapades op onze nationale luchthaven al enkele keren voor de rechter geweest om een geldboete toebedeeld te krijgen.

Het bedrag is niet uitzonderlijk hoog te noemen en ik neem aan dat SBS dit graag voor hem zou willen voldoen. Uit Stegemans weigerachtigheid te betalen blijkt dat hij echt overtuigd is van zijn dienstbaarheid aan de maatschappij en het hem niet om kijkcijfers gaat, al zal enige relevantie niet ontkend kunnen worden.

In het algemeen moeten we constateren dat honderd procent security niet bestaat en dat een inventief persoon ten alle tijde iets zal kunnen verzinnen om de ‘veiligheidshekken’ van de samenleving te beslechten. Stegeman legt bloot wat de sector allang weet. Nog erger is dat Stegeman tijdens zijn programma feitelijk een cursus geeft hoe veiligheidssystemen omzeild kunnen worden. Naar aanleiding van zijn taxfree-stunt is er op Schiphol tegenwoordig een veiligheidsman in iedere taxfree shop aanwezig maar deze truc is op diverse buitenlandse luchthavens nog prima uitvoerbaar. Hiermee heeft hij het veiligheidssysteem ondermijnd en zou dus medeverantwoordelijk kunnen worden geacht voor toekomstige aanslagen. De 1600 euro boete is dus aan de lage kant.

Uit ervaring kan ik zeggen dat Schiphol onze veiligheid zeer serieus neemt en dat kosten nog moeite worden gespaard. Ook onze airlines dragen een steen bij met jaarlijkse securitytrainingen voor het voltallige vliegende corps alwaar de nieuwste Al Qaida modetrends worden besproken. Elke piloot of lid van het cabine corps loopt met ware ‘politieogen’ naar zijn vliegtuig en observeert zijn omgeving. Aan boord wordt een volledige 'bom search' gedaan; voor elke vlucht! Als we iets in de luchtvaartveiligheid niet nodig hebben is het wel een Stegeman die ons behulpzaam is, dat is wel duidelijk.

Stegeman kan trouwens rustig overgaan tot het betalen van zijn boete want de rechterlijke macht werk simpel: als je een pasje vervalst en je verschaft je hiermee toegang tot besloten gebied ben je strafbaar. Het waarom beïnvloedt hooguit de kwantiteit van het boetebedrag. De veroorzaakte veiligheidsschade laat zich echter niet in geld uit drukken!

Harry Haas

Voorzitter Nationale Federatie Historische Luchtvaart

Chairman European Federation Historic Aviation

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Paul Grove
24-07-17, 10:07
Paul Grove
10-05-17, 09:05
Copyright Reismedia BV 2019