Henk van den Helder: Komt het goed?

21 januari 2009

'Barre tijden', iets anders hoor je niet. Het elkaar aanpraten is aan de orde van de dag en je kunt er niet omheen. Genoeg over gezegd en geschreven. We moeten weigeren om er verder aan mee te doen. Het kan en mag niet zo zijn dat we onze ogen sluiten voor de actuele problemen maar tegelijkertijd dienen we onze plicht te vervullen. Een beetje meer passie en positivisme zal ons er doorheen slepen! Althans, het zal zeker helpen.

Onze bedrijfstak, die van de aanbieder van mobiliteit, biedt ondanks de recent aangekondigde wereldwijde banenreductie, voldoende perspectieven om het licht te blijven zien. Uiteraard moeten we realistisch blijven want naast de vele efficiëntieverbeteringen worden onze vele luchthavenvestigingen geraakt. Klanten huren anders, goedkoper of helemaal niet. En als er al buiten de 'Travel Ban' gevlogen mag worden, dan wordt de reis veelal 'low cost' uitgevoerd. Althans, die indruk krijgen we inmiddels.

De vraag naar duurdere auto's vermindert snel en wordt vervangen door aanvragen naar kleinere dan wel goedkopere auto's en in veel gevallen met een groen label. Iedereen wil ook nog eens een bijdrage leveren aan het stukje verantwoord ondernemen. Het grote verschil met voorgaande catastrofes, zoals de twee Golfoorlogen, de ramp in Tsjernobyl en de terroristische aanslagen in september 2001, is dat er toen niet echt op de 'schone kleintjes' werd gelet. Het was van alles minder, maar niet anders.

Deze gebeurtenissen hebben ons geleerd hoe we snel moeten omgaan met een geheel ander reizigersgedrag. Minder klanten is minder auto's! Simpel, maar het probleem zit hem nu niet in de staart, om in luchtvaartkringen te blijven, maar juist in de neus, want benodigde voertuigen zijn maar mondjesmaat betaalbaar aan de vloot toe te voegen. Om aan auto's te komen heb je gemotiveerde leveranciers en een stukje financiering nodig. Verdere uitleg lijkt me overbodig.

Zijn dit de feiten zoals ze zijn? Ja, maar laten we niet vergeten dat in deze bedrijfstak in welke tijd dan ook de meeste en optimale mogelijkheden zich voordoen om een volgende stap te nemen. Niet zonder crisismanagement en aanpassingen van de vele kostenlijnen die we kennen, maar juist de lokale commerciële mogelijkheden benutten want die zijn er meer dan je denkt. En juist dat fenomeen houdt ons scherp en bezig om de malaise (oeps daar ga ik weer), het hoofd te bieden. Bedrijven zoeken niet alleen naar kostenbesparingen maar meer nog naar flexibiliteit. En als dat dan ook nog zorgeloos kan verlopen, dan zijn we op de goede (verhuur)weg.

Autoverhuurmaatschappijen bieden dit. Vaste auto's dan wel langdurige leasecontracten kunnen in tijden van recessie een te grote last zijn. Vooral als je er teveel van hebt. Bedrijven moeten kiezen voor 80 procent zekerheid en circa 20 procent korte termijn oplossingen. Althans, dat is ons advies en dat is waarom we commercieel zo enorm gemotiveerd zijn om deze moeilijke tijden door te komen. Voeg daaraan toe de brede verscheidenheid aan producten en het kan niet anders dan goed worden. Volgende week verwelkomen we onze eerste huurauto's op aardgas, onderzoeken we de mogelijkheden om scooters te verhuren in onze stadskantoren en zullen we onze Care Fleet auto's voor mensen met een lichamelijke beperking een nieuwe impuls geven.

Wat is de moraal van dit verhaal? We moeten en mogen niet negatief zijn. We moeten onze kansen benutten! Voorlopig is het zo dat we concreet kunnen aantonen dat huurauto’s een geweldig alternatief zijn voor bijvoorbeeld het eigen autobezit. Telt dit mee? Wat moet je met een auto als je er toch niet mee rijdt? Wat doe je met een huurauto als die niet meer nodig is? Gewoon. Terugbrengen! Scheelt weer parkeerplaatsen in de buurt en als we deze boodschap maar goed en positief kunnen blijven overbrengen, dan zal onze bedrijfstak zelfs een extra impuls kunnen krijgen. We doen wat we moeten doen maar negatief zijn? Allerminst, juist nu de ruggen rechten en doorstomen.

Ik denk dat dit het enige advies kan zijn en wie het er niet mee eens is zal zien dat ... Maar, dat laat ik even open, want het is natuurlijk zo dat iedereen gelijk heeft omdat er weinig of niets voorspeld kan worden.

Op het moment dat ik dit schrijf heeft zojuist een Amerikaanse piloot met de bijnaam 'Sully' zijn Airbusje netjes op en niet in de Hudson Rivier 'geparkeerd'. Of het niets is. Dit soort berichten en beelden geven aan dat vakmanschap, moed, doorzettingsvermogen en 'stay cool' gedrag leidt tot een warm gevoel bij wie dan ook, maar zeker bij de passagiers die het overkomt.

Reken er op dat US Airways trots is op deze captain! Niet alleen uit menselijk oogpunt, maar de psychologische impact zal enorm zijn. Ik durf te beweren dat dit vertrouwen geeft. Vertrouwen van volgende passagiers en alles wat nodig is om op karakter en inzet de boel 'boven water' te houden. Nog eventjes en dan hebben we het achter de rug!

Henk van den Helder
Algemeen Directeur / General Manager Hertz Rent A Car Benelux


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen